Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
på de äldre bilarna gick det enkelt att justera via ratten något när detta inträffade eftersom det var splines
i infästningen så då kunde man vrida ratten ett par splines vänster/höger
på de nya är det en 6-kantsfattning i infästnignen på ratten så finjusteringen har försvunnit här

som alla nämnt hittills
bara att ställa ratten rak och ställa via styrstagen (toe-in, toe-out)
av gunnarh
Tack, alla ni som ägnat tid och krafter åt att förklara hur det går till, hur man gör! På verkstan sa man att det enda man kunde göra för att rätta till en snedställd ratt var att göra en hjulinställning. Jag som trodde att man kunde flytta ratten på sina splines. Det är klart att man, rent teoretiskt, först bör ställa ratten så rakt det går med hjulen rakställda, men då måste det nästan ha varit någon som flyttat rattläget fel... Med splines kan man bara justera i steg om så där 15 - 20 grader, så det är väl knappast någon nöjd med! Justering av hjulinställningen kommer sedan att klara upp att "reparera" det fel som uppstått på grund av den snedkörning av densamma, som ingen vill medge. Hjulinställning ingår sällan i service och jag har aldrig under mitt tämligen långa bilägarliv fått något påpekande om att det behövs. Men efter så där 10000 mil är det ganska säkert att du har någon ikörningsskada på dina tjusiga lättmetallfälgar... En hjulinställning gör då underverk på hanteringen av din bil.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]