Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
nu snackar ni så där mycket skit igen grabbar. :lol:
Det är inget fel på svängradien på V70 med 140/170 hk, vilka har 15" hjul(195/65/R15).
De starkare motorerna har större bromsar och kräver 16" fälgar. hjulens offset och bredd(215/55/R16) gör att de tar i hjulhuset, därför sitter det styrstopp/utslagsbegränsare på dessa, vilket är orsaken att svängradien blir större på de starkare bilarna än de svagare V70 med 140/170 hk.

så har man köpt en V70 med stark motor så får man skylla sig själv :wink:
Användarvisningsbild
av Erico
milktrucker skrev:nu snackar ni så där mycket skit igen grabbar. :lol:
Det är inget fel på svängradien på V70 med 140/170 hk, vilka har 15" hjul(195/65/R15).
De starkare motorerna har större bromsar och kräver 16" fälgar. hjulens offset och bredd(215/55/R16) gör att de tar i hjulhuset, därför sitter det styrstopp/utslagsbegränsare på dessa, vilket är orsaken att svängradien blir större på de starkare bilarna än de svagare V70 med 140/170 hk.

Innebär det att jag har ännu sämre svängradie på min då den är reggad med 17"?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Erico skrev:
milktrucker skrev:nu snackar ni så där mycket skit igen grabbar. :lol:

Innebär det att jag har ännu sämre svängradie på min då den är reggad med 17"?
finns flera olika utslagsbegränsare. har du 17" så har du antagligen 225/45/R17 vilket är ännu bredare än 215, så ja det kan vara så att du har större svängradie än 16"
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Köp en av modellår 2007 & gärna med summum paket så har du en riktigt bra bil!
Användarvisningsbild
av ER
Alla bilar har styrbegränsare, men 16" och 17" har större resp. störst(grå och svart utan inbördes ordning i storlek) än dom blåa som kom med 15" som standard vilket ger sämre och sämst vändradie. Dock så kan 17" med "korrekt ET" användas med begränsare för 15" utan att det tar i, dock inga med höga ET som 49 utan mera i trakterna av ET43 som jag hade på mina 7.5x17" med 225/45-17 på en äldre S60 med 170 snurran utan att det tog i och med dom blåa begränsarna för bästa vändradien. Fanns tom plats över för ytterligare lite bredare svålar om jag velat.
Användarvisningsbild
av milktrucker
simonhalmstad skrev:Köp en av modellår 2007 & gärna med summum paket så har du en riktigt bra bil!
Varför?
Vad är det som är bättre med modellår 2007 jämfört med 2006 och 2008?
går ju köpa i princip valfritt modellår fram till 2008. Olika innehåll i de olika utrustningspaketen beroende på år.
varför ska de köpa en bil med summum?
behöver de den största stereon?
behöver de parkeringsassistans?
behöver de läderklädsel som blir smärtande varm på sommaren?
behöver de allt lull-lull?
Undvik parkeringsassistans som kan driva den mest tålmodiga människan till vansinne när var och en av sensorerna lägger av sporadiskt, trots att de inte är så gamla.

Innan man köper en ny bil måste man ta reda på vad man har för behov, t ex dragkoppling, växellådstyp, användningsområde, motortyp, nivåreglering, läderklädsel, bränsledriven värmare/motorvärmare etc.
Användarvisningsbild
av ER
Finns ju dom som anser att sista årsmodellen/Classic är den bästa med minst problem samt varför inte summum om man ändå skall köpa nyare bil som man förhoppningsvis har ett antal år? Klart man vill ha maximalt med utrustning om det går även om man inte använder det mer än 1ggr/år.
Själv anser jag att tittar man på en 2007-2008 Classic av V70N bör man även ta sig en funderare på en V70II/III av 2008 modell då inget säger att den pga sin ålder inte fått barndomsfelena fixade så den är lika felfri som senare tillverkade då en 2016 kan ha mera fel ej åtgärdade än en välservad 2008:a och V70II är milsvid bättre bil än V70N någonsin kan bli och klart trevligare i "cockpit".
Själv köper jag inte bil utan skinn längre då det håller bättre än tygtramset/delskinntramset som ser betydligt sämre ut vid samma grad av slitage och går inte att återställa om det är så pass slitet att skiten blivit inmald i tyget efter år av oaktsamhet och misskötsel att inte rengöra i tid. Slitet skinn kan återställas så det ser som nytt ut.
"Nackdelen" med kyla på vintern är inget problem då bilen förhoppningsvis har rövvärme fram och ev. även bak. Varmt på sommaren har jag inte tyckt efter 2 sommrar med svart skinn så inget "problem" jag anser relevant att det är ett problem som avgör valet av klädseltyp när det finns viktigare saker som avgör som tex bixenon standard eller sketen halogen som inte lyser så man senare tvingas till "åtgärder" som inte är helt lagliga för att ha komfortabel körning i mörker. Är man orolig kör man tonade 5-bakre rutor med kvalitetsfilm som även dämpar värme och som gör sitt jobb liksom originaltoningen gör.
Så för mig är det som nyast 2005-2006 av V70N eller V70II/III 2008- om jag måste välja då jag anser prissättningen på 2007-2008 av V70N är på tok för hög jmfr. V70II/II av 2008- när en 2007-2008 V70N kan landa norr om 70000kr och en V70II/III 2008 kan landa söder om 80000kr.
Senast redigerad av 2 ER, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erico
ER skrev:Alla bilar har styrbegränsare, men 16" och 17" har större resp. störst(grå och svart utan inbördes ordning i storlek) än dom blåa som kom med 15" som standard vilket ger sämre och sämst vändradie. Dock så kan 17" med "korrekt ET" användas med begränsare för 15" utan att det tar i, dock inga med höga ET som 49 utan mera i trakterna av ET43 som jag hade på mina 7.5x17" med 225/45-17 på en äldre S60 med 170 snurran utan att det tog i och med dom blåa begränsarna för bästa vändradien. Fanns tom plats över för ytterligare lite bredare svålar om jag velat.
Jag har "korrekt" et då bilen står på hjulen volvo levererade den med, men trots vändradie som en dragspelsbuss tar däcken i innerskärmarna :-(O)
Användarvisningsbild
av ER
Erico skrev:
ER skrev:Alla bilar har styrbegränsare, men 16" och 17" har större resp. störst(grå och svart utan inbördes ordning i storlek) än dom blåa som kom med 15" som standard vilket ger sämre och sämst vändradie. Dock så kan 17" med "korrekt ET" användas med begränsare för 15" utan att det tar i, dock inga med höga ET som 49 utan mera i trakterna av ET43 som jag hade på mina 7.5x17" med 225/45-17 på en äldre S60 med 170 snurran utan att det tog i och med dom blåa begränsarna för bästa vändradien. Fanns tom plats över för ytterligare lite bredare svålar om jag velat.
Jag har "korrekt" et då bilen står på hjulen volvo levererade den med, men trots vändradie som en dragspelsbuss tar däcken i innerskärmarna :-(O)
Då är det fel ET då originalhjul är korrekt ET men inte "korrekt ET" för ändamålet at slippa försämra vändradien, med "korrekt" så syftar jag på ET43 eller lägre så hjulen kommer ut så pass att begränsare inte behövs mer än den minsta/blåa avsedda för 15" hjul.
ET49 på original 16"+ och ET35-43 på 15" samt många piratfälgar i större storlek gör skillnad då mina "7.5x17" nebula" gick fria med blåa begränsare med ET43 så pass att jag skulle kunna hängt på 235/45-17 utan åtgärd fram då det var så pass spel med 225/45-17 att 5mm ytterligare inte tog i.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]