Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror/hoppas att Volvos strävan efter så detaljrika GPS-kartor har att göra med framtida autopiloter... Där behövs så detaljerade kartor som det bara går att få fram med t.ex information om antalet filer på vägen och men "finpassning" än de grova gamla tomtom-kartorna. Det här är såklart bara spekulationer, men skulle det stämma kan det ju förklara storleken på kartorna.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Kan man ladda ner denna även om man bara har gratisvarianten på navigatorn?
av Hondini
Jag har alldeles färst erfarenhet av uppdateringen an Sensus Navigation i en V70 m15. För det första anges filen vara på 17,8 Gb och att det krävs ett 64 Gb USB-minne. Så jag fick köpa ett sådant för 239 skr, Sandisk Cruzer Blade. Första beskedet vid nedladdningen var att det nya USB minnet inte var tomt, ett krav som står i instruktionen. Undrade vad som kunde finnas på ett nytt USB? Tog bort två mappar med filer som fanns på minnet och försökte igen. Jo det gick att få in några Gb på minnet sedan stannade nedladdningen. Tömde minnet och formaterade USB enligt instruktionen till xFatstandard, har aldrig formaterat nya USB tidigare, men nu gick det. Problemet tycks nu vara att serverkapaciteten från kartleverantören/Volvo inte räcker till. Det tog hela natten, cirka 11 timmar att få hem de 17 giggen. Tidvis så stod nerladdningen still och datorn gick i stanbyläge pga inaktivitet. Nedladdningshastigheten varierade från 0 till 2,2 mbs per sekund, vilket är väldigt dåligt med tanke på filens storlek. Tidvis stod den helt still och krävde att datorn aktiverades igen. Tydligen håller inte nedladdningsprogrammet Map Care TM datorn "vaken" utan kräver passning.
I bilen gick det på knappt två timmar att få kartan installerad. Så nu har Volvo flyttat väntetiden från de gamla DVD-skivornas 8 timmar i bilen till minst lika lång nedladdningstid vid den egna datorn. Det ska sägas att jag har fiberuppkoppling 100/100 Mb och i morse så var nedladdningshastigheten högst. Servern var väl inte så belastad när Nordamerika sover!
Senast redigerad av 4 Hondini, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
palmqvist skrev:
andersuw skrev:
Alexas skrev:17 GB..... Är kartorna gjorda för 4k upplösning eller vad är grejen xD
Nej. En bra Europakarta kräver helt enkelt mycket data. 17 GB är säkert med komprimering. Det blir med all sannolikhet mer när filerna packas upp och jag tror uppackningsmomentet förklarar varför det tar så lång tid att föra över filerna från USB-stickan till bilen. Det är inget konstigt eller nytt med mängden data. Europakartan till RTI-systemet i min gamla V70 T5 -02 levereras på tre DVD-skivor om 8 GB per styck. Då är det i och för sig viss överlappning mellan skivorna men ändå.
Är medveten att det krävs ett 32Gb minne, men provade att packa upp det som gick o packa upp då är det 13.96 GB så var kommer 17 från, de borde ju inte packa datan för o få den större, tror inte de kan packa den särskilt hårt då prestandan i IHUn är begränsad, hade helt enkelt tagit för lång tid att packa upp datan om det ens finns hårddiskutrymme till den mängden temp data som skulle behövas för att packa upp datan, hade inte förvånat mig om den använder USB minnet som för att spara ner tempdatan under uppackningen.
Förstår inte vad du menar när du säger att du provade att packa upp den och då fick 13.96 GB. Hur vet du att du packat upp data på rätt sätt?
av andersuw
Hondini skrev:Jag har alldeles färst erfarenhet av uppdateringen an Sensus Navigation i en V70 m14. För det första anges filen vara på 17,8 Gb och att det krävs ett 64 Gb USB-minne. Så jag fick köpa ett sådant för 239 skr, Sandisk Cruzer Blade. Första beskedet vid nedladdningen var att det nya USB minnet inte var tomt, ett krav som står i instruktionen. Undrade vad som kunde finnas på ett nytt USB? Tog bort två mappar med filer som fanns på minnet och försökte igen. Jo det gick att få in några Gb på minnet sedan stannade nedladdningen. Tömde minnet och formaterade USB enligt instruktionen till xFatstandard, har aldrig formaterat nya USB tidigare, men nu gick det. Problemet tycks nu vara att serverkapaciteten från kartleverantören/Volvo inte räcker till. Det tog hela natten, cirka 11 timmar att få hem de 17 giggen. Tidvis så stod nerladdningen still och datorn gick i stanbyläge pga inaktivitet. Nedladdningshastigheten varierade från 0 till 2,2 mbs per sekund, vilket är väldigt dåligt med tanke på filens storlek. Tidvis stod den helt still och krävde att datorn aktiverades igen. Tydligen håller inte nedladdningsprogrammet Map Care TM datorn "vaken" utan kräver passning.
I bilen gick det på knappt två timmar att få kartan installerad. Så nu har Volvo flyttat väntetiden från de gamla DVD-skivornas 8 timmar i bilen till minst lika lång nedladdningstid vid den egna datorn. Det ska sägas att jag har fiberuppkoppling 100/100 Mb och i morse så var nedladdningshastigheten högst. Servern var väl inte så belastad när Nordamerika sover!
Jag hade också bekymmer med att ladda ned kartan. Nedladdningshastigheterna var i den storleksordning du beskriver så det tog avsevärd tid. Dessutom avbröts nedladdningen och jag var tvungen att starta om flera gånger, troligen därför att min dator gjorde sig beredd att gå i dvala och därför inte mottog data som den skulle, vilket nedladdningsrutinen kände av och avbröt. Sedan jag stängt av alla energisparfunktioner fick jag det till slut att funka.
Användarvisningsbild
av Falk
Trist att nedladdningsprogrammet inte håller igång datorn (klantig kodning?).
Testade igår att dra ner den nya filen, men datorn gick såklart i viloläge efter en stund visade det sig... Har tyvärr inte haft tid att engagera mig idag...
Men - ett trick för att slippa att datorn går i viloläge kan vara att dra igång en videovisning i något videouppspelningsprogram t.ex. VLC och pausa det. VLC överrider datorns vilja att vila sig även pausat och nedladdningen hålls igång (hoppas jag - nå'n "datakunnig" som kan bekräfta?)...
Ska iaf prova det vid tillfälle...
av andersuw
Falk skrev:Trist att nedladdningsprogrammet inte håller igång datorn (klantig kodning?).
Testade igår att dra ner den nya filen, men datorn gick såklart i viloläge efter en stund visade det sig... Har tyvärr inte haft tid att engagera mig idag...
Men - ett trick för att slippa att datorn går i viloläge kan vara att dra igång en videovisning i något videouppspelningsprogram t.ex. VLC och pausa det. VLC överrider datorns vilja att vila sig även pausat och nedladdningen hålls igång (hoppas jag - nå'n "datakunnig" som kan bekräfta?)...
Ska iaf prova det vid tillfälle...
Det är annars inte särskilt svårt att temporärt stänga av alla energisparfunktioner i kontrollpanelen, i alla fall inte på mitt system (Windows 7).
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]