Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Verdi skrev:Det kan du ju göra även utan paddlar.
Jajamen, det gör jag också. Min bil är från före paddeltiden, så det går inte att paddla med den. Men det är ett av de få tillfällen där paddlar faktiskt har något slags vettigt syfte även i en XC70.
av para
polestar finns inte än till aktuell bil
av mf135
Kan man inte göra samma sak (växla ner) med spaken på både 6 o 8-vx? Eller behöver xc70 Fittipaldis spara milli-sekunder vid omkörningar eller inför backen? Om det hade varit en BMW... men en xc70 diesel :), skämtar ni?
av Daniel73
mf135 skrev:Kan man inte göra samma sak (växla ner) med spaken på både 6 o 8-vx? Eller behöver xc70 Fittipaldis spara milli-sekunder vid omkörningar eller inför backen? Om det hade varit en BMW... men en xc70 diesel :), skämtar ni?
Blir det inte sportläge om man trycker spaken åt sidan?

Jag uppskattar att kunna korrigera automatiken upp och ner vid behov.
Perfekt vid uppförsbackar om jag nu inte vill gasa till och trigga nerväxling den vägen.

Att pilla i 2:an direkt vid start när det är halt är ytterligare en anledning.

Livsnödvändigt, nej.
Praktiskt, ja.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, återigen, visst kan man göra detta utan paddlar. Det får jag göra, för några paddlar hade de inte hittat på när jag köpte min. Tror det kom året efter.
Och visst får man sportläge om man petar spaken åt sidan (åtminstone på T6 och D5, från 2012 - vet inte om alla har det nu?). Det är inte att det inte går det gäller, det är att det vore bekvämare att bara peta på en paddel som sitter ungefär där man ändå har handen när man kör.
Kan man få lov att ändra ljudvolymen, peta på farthållaren och pillra i menyerna med reglage på ratten, så varför inte byta växel? Det handlar om bekvämlighet, inte om att spara hundradelar (med husvagn efter - eh...) Så det behöver inte vara en Lamborghini Murcielago med E-Gear för att man ska kunna paddla den...
av mattish
I d-läget återgår växellådan till automatisk växling om man använt paddlarna.
Har man lådan i S-läge ligger den kvar i manuell växling om man tryckt på paddlarna.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]