Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Jag hade ställt frågan om uppvärmd ratt till bilmånsson i Eslöv. De återkom precis (jag har ju ni bestämt mig för att inte göra det) men de sa att det inte går att eftermontera. Konstigt att man får olika besked av olja ÅF.
av daekol
Nu är ju denna tråden knappt 2 år gammal men det måste ju fortfarande finnas ett intresse kvar för många att få rattvärme i äldre modeller än 2014.

Jag vill ju hävda att det går att eftermontera. T.ex letar man upp någonting i kupén som har ström med tändningen påslagen, tjuvar ström ifrån den kabeln till ett relä och drar en ny plus direkt från batteriet för att mata relät. Sen drar man en kabel från relät upp till ratten för att mata själva värmen. Hittar någon liten diskret knapp man kan gömma någonstans som man aktiverar värmen med. Detta måste väl ändå fungera? Då slipper man dessutom krångla med mjukvara och kommer undan något billigare då ett relä och lite kablage inte kan kosta mer än max 100kr.

Vad tror ni övriga om en sån lösning? Jag har under en tid nu gått i tankarna att byta från min 4-ekrade ratt till en 3-ekrad då airbagen tydligen skall stämma på dom och när man ändå är i farten tänkte jag att då kan man ju lika gärna byta till en med rattvärme. Sen hade det ju varit så mycket snyggare om man kunnat ha originalknappen till värmen som jag har för mig sitter under acc-panelen bland övriga knappar till bl.a p-sensorer.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Vad jag vet så är det en annan airbag på 3-ekrade, åtminstone fick vi byta på min när jag bytte. Men ja, det hade varit nice att kunna få igång rattvärmen ^^
av daekol
Steffe3 skrev:Vad jag vet så är det en annan airbag på 3-ekrade, åtminstone fick vi byta på min när jag bytte. Men ja, det hade varit nice att kunna få igång rattvärmen ^^
Ja men det är väl bara 08-09 modellen som behöver annan airbag. Min 2010 har ju 3-ekrad som tillval på volvo accessories så utgår från att det är samma airbag då?
av daekol
Steffe3 skrev:Ahh, så kan det vara. Jag har ju en '09 så ^^
Då är det garanterat så. Kollar man på dom 4-ekrade från 2010 och jämför mot en 3-ekrad så ser airbagen identisk ut. Är väl om det skiljer någon mm möjligtvis men får hoppas att inte Volvo varit så elaka. :lol:

Skall undersöka mer om min lösning med relä och egen knapp kan fungera med rattvärme också. Svåra är väl att hitta lämpligt ställe för knappen så att det ser snyggt ut. Har funderat på att sätta den till vänster om växelspaken i mittkonsolen.
av matte75
daekol skrev:
Steffe3 skrev:Ahh, så kan det vara. Jag har ju en '09 så ^^
Då är det garanterat så. Kollar man på dom 4-ekrade från 2010 och jämför mot en 3-ekrad så ser airbagen identisk ut. Är väl om det skiljer någon mm möjligtvis men får hoppas att inte Volvo varit så elaka. :lol:

Skall undersöka mer om min lösning med relä och egen knapp kan fungera med rattvärme också. Svåra är väl att hitta lämpligt ställe för knappen så att det ser snyggt ut. Har funderat på att sätta den till vänster om växelspaken i mittkonsolen.
Följer med stort intresse vad du kommer fram till. Hade varit fint med rattvärme :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Lite intressant att det har kommit på mode nu, med rattvärme. Fanns som tillbehör till min 744 GLT 16 valve, som jag köpte 1989. Istället för originalratten kunde man köpa en läderklädd, som hette Genua. Den fanns även i ett utförande som kallades El-Genua. Det var fyra gånger så dyrt, ungefär, men då fick man elvärme i ratten.

Nästan ingen köpte det på den tiden, så Volvo lade ner produkten. Allt ska uppfinnas två gånger, först när någon kommer på det och sen när det går att sälja.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Volvo S70 -99 Ingen värme på förarsidan.

Har en Volvo S70 -99 B5244S och får ingen v&[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]