Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GubbeMedHatt
Jahaja.... rådet är alltså att jag antingen inte ska låna ut min bil, eller möjligen strunta i att jag har ett nyckelminne och i stället lägga inställningarna i stolsminnet. Annars känns det väl som att nyckelminnet just skulle kunna vara bra när man lånar ut bilen men ändå vill behålla de personliga inställning, utan att använda stolens knappminne.
Användarvisningsbild
av apersson850
Javisst, men jag ser inte problemet. Utlåning måste ske med en annan nyckel än din egen, helt enkelt.
Sen hindrar inte det att man kan ha sin egen inställning lagrad i en minnesposition. Det har jag ändå. Ibland lånar jag ju inte ut bilen, men byter chaufför ändå, under längre körningar exempelvis. Om då någon annan har kört och jag återtar kommandobryggan har bilen kanske inte varit låst under bytet. Man kanske inte ens stänger av motorn. Då är det bara att gå runt, sätta sig bakom ratten, hålla in rätt siffra och sen rullar det igen.
Användarvisningsbild
av svergie2
Förstår inte problemet? Ja, den nya förarens inställningar sparas, men bara tryck på minnesknappen på sidan av stolen där du har dina inställningar så är dom tillbaka? :) Sen kan man även stänga av nyckelminne om man känner för det. Inget jag rekommenderar i din situation dock
av Droopy
GubbeMedHatt skrev:Jahaja.... rådet är alltså att jag antingen inte ska låna ut min bil, eller möjligen strunta i att jag har ett nyckelminne och i stället lägga inställningarna i stolsminnet. Annars känns det väl som att nyckelminnet just skulle kunna vara bra när man lånar ut bilen men ändå vill behålla de personliga inställning, utan att använda stolens knappminne.

Kan det verkligen vara något problem, hur ofta lånar man ut sin bil, jag skulle tro att jag lånat ut mina bilar 5gg på 20år, max. Men är det varje vecka då förstår jag att det blir ett problem för dig, och är det någon gång per år kan det väl kvitta .
Användarvisningsbild
av apersson850
Det var bara yngsta ungen som fortfarande bodde hemma när jag skaffade min XC70, med nyckelminne. Nu gör hon inte heller det längre, men så länge den dottern körde bilen titt och tätt hade vi helt enkelt varsin nyckel. Fungerade hur enkelt som helst.
av soder
Det många inte inser är att lagringen i nyckeln sparar både stolen OCH backspeglarna. Då som gett rådet att "det finns ju sparat i stolen också.." kommer bara med en del av "lösningen".

Jag tycker det är jäkligt konstigt att Volvo inte gjort att man ska göra något mer för att inställningarna av stol och backspegel ska sparas i nyckel, mer än att man bara ska låsa bilen. Det är ju som gjort för att det ska bli fel inställningar om någon lånar ens nyckel.

Kunde vara att hålla inne någon mer knapp på nyckeln eller något annat, precis som man ska hålla in M och en siffra i ett visst antal sekunder för att spara inställningarna i stolen.

/Söder
Användarvisningsbild
av apersson850
Detn räcker att trycka på M och en siffra snabbt. Jag brukar ge folk "den andra" nyckeln, om de ska köra min bil av någon anledning.
av soder
apersson850 skrev:Detn räcker att trycka på M och en siffra snabbt. Jag brukar ge folk "den andra" nyckeln, om de ska köra min bil av någon anledning.
Jag hävdar det är några sekunder till meddelandet kommer upp i instrumentbrädan iaf.
Vi är två som använder vår bil, och har givetvis varsin nyckel. Men ibland, är det kanske bara min nyckel som finns, som någon annan måste använda sig av.

/Söder
Användarvisningsbild
av apersson850
Får man meddelande nu om lagrad position? Då är det annorlunda i min. Det är som det var på min 850 från 1994. Håll ner M, tryck till på siffran och det är klart. Verkar vara annat på nyare bilar, då.
av dabman
apersson850 skrev:Får man meddelande nu om lagrad position? Då är det annorlunda i min. Det är som det var på min 850 från 1994. Håll ner M, tryck till på siffran och det är klart. Verkar vara annat på nyare bilar, då.
Jag har samma på min MY16, som du.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]