Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
CVT lådan är mer ett upplevt problem än något som faktiskt gör bilen långsammare. De brukar kännas sega eftersom man inte känner några växlingar eller mer acceleration när bilen når sin maxeffekt. Men saken är ju att den alltid ligger där istället vilket är mer effektivt.
Användarvisningsbild
av crumpets
CVTer kan sakna kraften att ändra utväxling snabbt nog vid fullt moment dock. Det är få cvt:er som är lika snabba till 100 som sina manuella motsvarigheter, trots att de teoretiskt kan ligga på bra varvtal genom hela accelerationen. Jag gillar idén med dessa lådor men ingen produkt har hittills övertygat mig om att den är värd komplexiteten.
av Lövet
crumpets skrev:CVTer kan sakna kraften att ändra utväxling snabbt nog vid fullt moment dock. Det är få cvt:er som är lika snabba till 100 som sina manuella motsvarigheter, trots att de teoretiskt kan ligga på bra varvtal genom hela accelerationen. Jag gillar idén med dessa lådor men ingen produkt har hittills övertygat mig om att den är värd komplexiteten.
Nej, och nu har ju dessutom Audi slutat med multitroniclådor. Dels lite tillförlitlighetsproblem men framförallt för att kunderna inte gillade känslan. Det känns helt enkelt "konstigt" när bilen aldrig växlar och ligger på samma varvtal hela tiden. En del tillverkare med CVT-lådor fejkar numera växellägen bara för att kunderna ska känna igen sig. Man måste slita sitt hår som konstruktör åt sina kunder ibland 8)
Användarvisningsbild
av crumpets
Det gjorde redan tidiga multitronics om man puttade över den i S-läge ;)

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]