Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
least skrev:Det spelar visst roll, ljudet kan komma från AC-kompressorn. Det sitter lager inne i kompressorn och dessa är iinte i drift när AC är av. Men i TS fall försvann inte ljudet genom detta.
Har aldrig hört att något lager skulle skära eller kärva i själva kompressorn, utan det är lagret i frihjulet som slits (om det nu är ac:n som är källan till det gnisslande ljudet i TS:s fall).
av Yaniz
Var vänlig upplys mig om vilket/vilka lager konkret i kompressorn det är som skär. Gärna med en sprängskiss.
av Yaniz
Aldrig hört talas om att dessa lager i kompressor skurit; skulle aldrig börja med felsökning där.
av Jem
Uppdatering: Nu har bilen varit i verkstaden ett par gånger, först byttes några remmar+spännare och sedan servopumpen. Ljudet har avtagit i styrka men gnisslet finns kvar, ökar vid rattvridning (men servon är ju bytt) så nu verkar det oklart vart det kommer ifrån. Kopplar man ur någon rem som driver AC och servo (gemensamt?) försvinner det men de vet inte hur de ska gå vidare... Suck.
Jem skrev:Uppdatering: Nu har bilen varit i verkstaden ett par gånger, först byttes några remmar+spännare och sedan servopumpen. Ljudet har avtagit i styrka men gnisslet finns kvar, ökar vid rattvridning (men servon är ju bytt) så nu verkar det oklart vart det kommer ifrån. Kopplar man ur någon rem som driver AC och servo (gemensamt?) försvinner det men de vet inte hur de ska gå vidare... Suck.
ökar vid rattvridning

Har du kollat styrväxeln?

Inte helt ovanligt att dessa går sönder, läckage etc.
Tänkte på om det kanske finns internt läckage.
Att viss del av oljan pressas förbi tätningen när man belastar den.
Hydraulik kan ge upphov till diverse intressanta ljudfenomen.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]