Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S betyder sand i detta fallet, inte snow
Volvo säljer ju en XC70 livsstil-suv som ska kunna ta dig till Kebeikajses topp tillsammans med Zlatan. Sen blir man förvånad att bilarna levereras med SUV däck som fungerar på asfalt-grus-gräs och inte rena asfaltdäck .....
VolvoB20 skrev:Volvo säljer ju en XC70 livsstil-suv som ska kunna ta dig till Kebeikajses topp tillsammans med Zlatan. Sen blir man förvånad att bilarna levereras med SUV däck som fungerar på asfalt-grus-gräs och inte rena asfaltdäck .....
Jag hade blivit mest förvånad över att Zlatan inte ingår i köpet :lol:
Enligt egen erfarenhet så tycker jag att dom flesta suv-däcken som Volvo levererar med sina XC70 är väldigt bra.
Både Pirelli Scoripion & Zero och Continental ContiCrossContact är väldigt slitstarka och håller länge!

Jag har testat att köra med asfaltsdäck som Michelin Primacy 3 och någon Goodyear variant, men dom slits väldigt fort jämfört med suv-däcken.
Kanske att dom är lite tystare och sparar lite bränsle? Tycker dock inte att det är värt det när dom andra håller så mycket bättre :D
para skrev:S betyder sand i detta fallet, inte snow
Det finns inget som heter "sand" i märkningen. S betyder snow inget annat.
Sen så finns det däck som är märkta m+s, m&s etc utan att för den skull vara godkända som vinterdäck i Sverige.

"Vinterdäck definieras enligt Vägverket som «däck särskilt framtagna för vinterkörning». Ett vinterdäck kan vara dubbat, eller ett så kallat dubbfritt friktionsdäck. Vinterdäcken på din bil ska vara märkta med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow – alla är olika versioner av samma beteckning.

Det finns däck på marknaden som har märkningen med M och S utan att vara däck som är särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck, till bland annat jeepar och 4x4-fordon. Sådana däck kan alltså inte användas under perioden där lag om vinterdäck tillämpas. För att vara säker på att dina vinterdäck är godkända har STRO – The Scandinavian Tire and Rim Organization tagit fram listor på godkända vinterdäck."

Källa: http://www.nordendack.se/dackskola
s6025t skrev:Pirelli Scorpion verde är ett rent sommardäck så det är absolut inte dåligt på sommaren
http://www.pirelli.com/tyres/sv-se/car/ ... #/overview
Sant... men nu var det Scorpion Verde All Season som diskussionen gällde... och det är ett annat däck.

Bild
Alexas skrev:Sydsvenskan bil och trafik:

"Det kan betyda Mud & Sand också."
Så om Sydsvenskan, Aftonbladet, Hänt I Veckan eller nån annan "seriös ?:-/ " blaska skriver nåt så är det automatiskt sant?
Transportstyrelsen har koll på vilka märkningar som finns och vad som gäller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]