Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andersbe
rudarmy skrev:Om det råkar vara en luftbubbla i abs-enheten så ska motorn vara i gång vid luftning.
Luftar du rätt?
Inte sett något olje läckage vid något bromsok?
Inga läckor, nu har jag luftat igen med motor gånde, tömt på varje hjul 2Dl, luftat ABS:en, luftat HuvudC. ingen förbättring,
nä nu börjar jag bli trött på detta så min slutsatts är att vacuumklockan är kass, har kollat ventilen som sitter på V.klockan, hel,
har även ett visslande ljud när jag gasar = följer gasen, är det hål i vacummklockan kan jag tänka mig att det blir ett visslande,
har aldrig varit med om en trasig V.klocka och hur den uppförsig när den är trasig/läcker men skulle tänka mig att bromsen tar långt ner!?

Tycker det är skumt när jag luftar med motorn igång är den hård(stängt nippeln), går ner c:a 1-2cm och blir stum men stänger jag av motorn är jag tillbaka med att den sjunker till nästan i botten, Efter ny start av motor.
Man får huvudvärk, 1.5liter har gått igenom systemet, luft, knappast?

En sak till som jag upptäckte va att när jag höll bromsen nere och slog på tändningen sjönk den lite för att sjunka lite till när motorn startar, släpper jag upp bromsen och trycker en gång till åker den ner. Skumt. ??:-/

Är det någon som vet angående vacuumklocka? ?:-/
Bild, nummer 33 ?
Servobroms_system_GR-72604.jpg
Servosystem_V40T
Servobroms_system_GR-72604.jpg (73.48 KiB) Visad 315 gånger
[/img]
av alan
Låter som det är någon fel på bromsservot, ska inte bromspedalen åka upp när man startar bilen om man man håller på bromsen?
Användarvisningsbild
av andersbe
Hi! :mrgreen:

Nu är det fixat, har hittat felet, ett kasst broms ok som nu är bytad, nu funkar det som det ska. 8)
av alan
Skönt. Var på verkstan idag då jag hade bytt bromsrör vänster fram själv men lyckades inte få loss luftnings nippeln så jag har inte luftat bromsen. Men dom hävdade att det inte hade så stor betydelse. Ska besiktiga bilen imorgon men känns skumt. Har alltid luftat bromsarna när jag bytt något. Är det någon som har några bra förlag för att få loss en rund broms nippel? Värma och muttertång eller förstör man bromsoket om man värmer med gas?
av klacken
Att lufta efter bromsjobb är nog ganska viktigt så du kanske borde byta verkstad :shock: att värma brukar oftast fungera bra bara man inte eldar på alldeles för hårt.
av alan
Jo dom är lite "slarviga" men väldigt billiga och fixar oftast bilen samma dag även om man inte bokat tid. Dock hade jag lite otur idag då jag fick kamrems brott dagen efter jag hade hämtat bilen. Så nu lär jag fundera på vad jag ska göra med bilen jag precis lagt ner 5000 kr på... Har aldrig bytt bentiler så hoppas det inte är så dyrt eller svårt?
Användarvisningsbild
av vetten
Ja då har du väl fått "ventilsallad" då din stackare. Nej det är varken billigt eller enkelt att fixa det tyvärr, en ok topp från skroten är ju ett alternativ men sen ska den gamla bort och den nya dit, ja du fattar.
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Ingen som har en topp till en 2.0 motor som vill sälja den?
Du behöver detta också, mycket jobb.
Bilagor
kam verktyg 1a.jpg
Kamverktyg
kam verktyg 1a.jpg (77.76 KiB) Visad 330 gånger
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]