Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VolvoB20 skrev: som att Volvo tex vill lämna volymspåret och växla över till ett premium märke
Första gången jag hörde Volvo säga det var 1992 med introduktionen av Volvo 850. Skyll inte på kineserna...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Märks iaf att kineserna har inflytande i designen, kolla bara på den china bling bling facelift / kinatillverkade baklysen som kom till modellår 2014 och på tal om Nya Xc90 så är ju inscription paketet nästan bara bling bling och extremt mycket krom, men det går hem i Sverige nu också, men innan va många skeptiska när volvo började ha mycket bling på bilarna 2013.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev: som att Volvo tex vill lämna volymspåret och växla över till ett premium märke
Första gången jag hörde Volvo säga det var 1992 med introduktionen av Volvo 850. Skyll inte på kineserna...
Då får vi väl hoppas att det bara är skitsnack denna gången också, och man istället fortsätter i gamla banor med att tillverka praktiska, hållbara bilar med vettig prislapp och bra rostskydd.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
crumpets skrev:Sluta med det där jävla blajandet som bara sätter krokben för svensk exportindustri.

Inte mig emot. Volvo låg på dödsbädd ~99-, och stendog ~05 när dom började designa clownbilar.
Och ja, jag är väl medveten om att jag har en -97a med fjantdrift, och hade det inte varit för att jag älskar den stressade avhuggna 1990 6an, samt att jag fick bilen billigt, hade jag aldrig köpt en. Tycker dom kunde ha monterat T5or i S/V90(orginalen givetvis, inte dom nya missfostren), det hade varit en riktigt trevlig bil. Men men, det är ju inte svårt att bygga själv direkt om man vill det.

Om något är löljigt så är det ju folk som insisterar att volvo fortfarande är svenskt, trots att majoriteten är kinesiskt. Hade det inte varit för kineserna hade inte volvo funnits som bilmärke längre. Eller ja, dom kanske hade kunnat överleva till 2016 eller nått sånt, men volvo är inte lika envisa som saab var.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Den sista Volvon slutade att tillverkas någon gång under år 1970 när den sista Amazonen rullade ut från fabriken :) .
av Droopy
Tack och lov så åker vi inte i Amazon fortfarande, utvecklingen går som tur är framåt med det fins alltid de som hellre åker Ascona än Insignia tex el Amazon framför XC60 och det är väl tur att det fins en bil för alla, el hur.
Användarvisningsbild
av White
Visst gillar jag lite äldre Volvo, men jag gillar även nyare. Sedan kan man ju inte sticka under stol med att om olyckan skulle vara
framme sitter jag hellre i en XC60 än Amazon. Tur att det finns bilar som alla kan känna sig nöjda med, själv är jag helsåld på 945.

Sorry TS för OT! :oops:

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]