Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TommyP86 skrev:Bussningar bak på v70 och s80 från 2007 byter man dagligen på en volvoverkstad, då hylsan gummit är vulkat i rostar, och så släpper då gummit. Även s40/v50 har samma problem. Vid byte och från typ 2013? sitter det tätningar monterade runt bussningen.
Fram på de här bilarna går de sällan "sönder" utan blir mjuka och spruckna inuti efter några år/15-20 000 mil.

Att justera hjulvinklar med en bussning som rör sej fritt i hylsan är pengarna i sjön, när du kör ur hallen är det redan ändrat.
Om den nu är lös, den kan förstås vara rostig, det kan vara det han anmärker på. Då har du lite livslängd kvar.

Så som jag tolkade vårt andra samtal så var gummit inte löst, men det var rost och påverkad på metallen precis så som du beskriver det.
Den påverkas av väder och vind och då släpper gummit, så det hade börjat släppa lite i kanten, men inte mycket.
Så anmärkningen gällde att det finns risk att det släpper helt (blir lös som du sa), men att detta bör klarar sig till nästa service.
Intressant med en mekaniker som har en hel del goda rekommendationer, men som inte lyckas förklara detta för kunden när denne fortfarande är kvar i verkstaden? Istället väcktes tvivel hos kunden gällande verkstadens ärlighet. Känns som detta händer ofta. Eller är det kunderna som inte ställer "rätt" motfrågor?
Det är nog som med allt annat, det handlar om brist i kommunikation.
Vet själv att man ibland problem att kommunicera med mina kunder och att även om tanken var
god så blev det lite oroligt i leden då rätt information inte nådde fram.

Kommunikation är bland det svåraste som finns, så är det bara.
Tyvärr är det ganska normalt. Taxi-ägare brukar ha många historier om att "klotsarna bör du byta snart", så kör de några tusen mil till.
Jag tror inte att mekanikern hittar på. Det är en kombination av att han har provisionslön och har hittat något som börjar bli slitet.
Bilprovningen har naturligt nog lägre tröskel för vad som är ok. De testar ju både rishögar och nästan nya bilar.
PH
Som någon skrev. Bilprovningen kollar bara efter påtagliga defekter. När det kan tänkas att påverka trafiksäkerheten. Ex om bussningen släppt eller slitits så det är glapp. Då är bristen ur verkstadssynpunkt sen länge dålig. Att det är glapp bussningar är inte ovanligt. Vet inga miltal men hör det ofta. I alla fall på de äldre årsmodellerna. Vulk som släpper är inte ovanligt på bilar, vissa biltillverkare har olika lösningar och brister. När det börjar rosta i bussningens hylsa kan det gå rätt fort och ibland kan det funka i många år.
perhall skrev:Tyvärr är det ganska normalt. Taxi-ägare brukar ha många historier om att "klotsarna bör du byta snart", så kör de några tusen mil till.
Det där var jag med om ofta under mina taxiår. Men det beror på att om de inte säger till, och klotsarna går ner innan nästa service, kan verkstaden få betala nya skivor. Jag höll koll på det där själv när de sagt så. :!:
Verkstaden har ju incitament att hålla bilen tip topp, det är ju faktiskt sånt som dom tjänar pengar på.

O andra sidan så har ju bilprovningen bara som uppgift att se till att bilen inte är trafikfarlig, samt ge "bra att veta anmärkningar"

Har du mycket pengar byter du allt, har du lite pengar lyssnar du på bilprovningen o byter ingenting.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]