Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lite grundläggande om turbon.

Avgasturbinen blir +1000 grader om du pressar motorn, den snurrar också med 50.000-200.000 rpm

För att det ska funka så spolar man olja genom lagret i turbon hela tiden.

När du slår av motorn så slutar oljan cirkulera (om du inte har en Porsche Turbo där det sitter en elektrisk oljepump som går ett tag extra)

Så när du slår av motorn och oljan sluta strömma uppstår en kapplöpning mellan värmen i avgasturbinen som kryper in i lagret via axeln och kylan från vattnet i turbomantlingen.

Vinner värmen, då koksar oljan i lagret till grafit som är nästan lika bra slipmedel som diamantpasta och turbon slits snabbt ut.

Så har du pressat motorn är det alltid en bra ide att låta motorn gå lugnt ett tag och låta värsta värmen försvinna ut med avgaserna, för även om det finns en vattenmantel så ligger den på utsidan och inte inne i lagret..

Bild
Användarvisningsbild
av vetten
På mina 480T som jag haft har det suttit en elektrisk vattenpump som har gått några minuter efter att motorn stängts av beroende på hur varm den varit den har sammarbetat med kylfläkten som slagit igång flera gånger tills tempen svalnat.
På den första 480-in så testade jag toppfarten en gång och när jag lyfte på huven när jag stannat så skiftade tutbon i svagt rött, då fick den stå på tomgång länge och sen en lugn tur hem.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Volvo B20, Tack för en bra målande beskrivning.
Trodde turbon var dålig men, har oljeläckage som förbräns på avgasröret, bytte packningar på oljereturen från turbon och det hjälpte men fortfarande kan det komma lite lukt. Slutar lukta efter en minut, kanske en packning som vidgar sig

Verkstads killen påstår att det är turbon som läcker och ska servas/bytas men vad jag fått fram brukar inte turbon läcka utåt.
Turbon funkar även annars än så länge, bilen rullat 16000 mil.

Verkar som Oplar är födda med oljeläckage....
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?