Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
ThomasT skrev:
ER skrev:Har mera med profil att göra än fälgstorlek. Jag kör 2.8bar i mina vinterpuckar 215/65-16 utan att vara stötigt, dra onödigt bränsle eller slita däck i onödan. Sommartid är det 3.2bar i 235/45-19 som fungerar utan att vara stötigt men med perfekt slitagebild sålänge bilens hjulupphängning är fräsch så hjulvinklar kan bibehållas inom specen.
Jag utgår efter denna lista och sen laborerat med tryck tills slitaget är perfekt för resp. fordon och då optimerat även bränsleförbrukning på köpet:

Skräpet som man ödslat färg till och är tryck i bla tanklocket/dörrstolpe mm och inte minst bilens minst lästa dokumentation är mera för att kunna sälja extra mycket däck då det enbart leder till onödigt däckslitage.
Och där kom internets mest seglivade lista...

Tycker du själv att det låter logiskt att tex 205/45-15 86V och 305/45-22 118V ska ha samma däcktryck bara för att däcken har samma procentsats av bredden? Två identiska däck som sitter på olika bilar behöver olika däckstryck för att fungera optimalt.

Det är klar foliehatts varning på alla som tror att biltillverkare/däckstillverkare/journalister mm har en hemlig sammansvärjning som går ut på att få sälja så många däck som möjligt...

3.2bar... jag hoppas du pratar varmtryck för annars ligger du troligtvis väldigt däckets rekommenderade maxtryck... (och även då ligger du i den absoluta översta delen av däckets arbetsområde)
Jag struntar i vad som är logiskt då det inte är relevant för mig när jag letar vad som fungerar för mig och givna situationen, jag vet vad som ger perfekt slitagebild för mig och det är långt från vad tillverkaren vill att man skall ha och som alltid sliter mera däck än nödvändigt utan att komfort blir bättre. Som jag sa så utgår jag från detta som på inget sätt är helig bibel, bara mera lämplig utgångspunkt än angivet av tillverkare för då tar det längre tid att hitta rätt tryck när man måste grotta ändå från 2.2 bar och inte kan börja på 2.6-2.8 direkt. Givetvis är det alltid kallt däcktryck man pratar och justerar efter då allt annat blir felvisande. Däckets tryck påverkas inte så mycket av temperaturen, inte minst sommartid då man mäter när det är 20-25 grader varmt.
Skulle jag kört på rekommenderade tryck på S60:n skulle däcken vara slut efter max 2 sommrar pga dels snedslitage och felaktigt slitage på mitten orsakat av lågt däckktryck.

ENDA som står på Pirelli Scorpion Assimetrico är översatt till ren svenska :
Max last 775kg vid 3.4bar, dvs KALLTRYCKET 3.4bar, inte varmtrycket då det med full säkerhet kan passera 3.4bar utan konsekvens. Inte stor skillnad om jag kollar på mina 235/55-17 mot dom 235/45-19 jag använder.
av Jojje62
Jag vet inte om jag är överkänslig men jag "lider" direkt om jag kör med ett högre däckstryck än normalt.
Nya bilen körde jag 3 mil med innan jag kollade trycket, och mycket riktigt låg det på 2,7 istället för av Volvo rekommenderade normal tryck på 2,3.

Å andra sidan så måste jag höja när jag fyllde skuffen med däck och verktyg och hängde på släpet med min Super Seven.
Men samma visa när man inte sänkt tillbaka till normala 2,2 (V70n).
När man tillbringat en dag på en racerbana är en V70 eller XC70 helt underbar komfort mässigt vare sig med 2,2 eller 2,7 bar i däcken :lol:
Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]