Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FBKEeyore
Ska kolla med ÅF. Provköra en annan D4 AWD.
Hastigheten spelar ingen roll däremot tycker jag att vibrationerna minskar något över 2000 varv.
Frugan hade inte tänkt på detta så vi åkte en sväng idag.
Hon känner också små/svaga vibrationer i ratten.
Sen körde hon utan skor och tyckte det killade (vibrerade) under foten (på gaspedalen) :)
Dock inget jag har märkt.
Däremot känner man samma små vibrationer om man lägger handen upp på instrumentbrädan.
Även när man kände på dörrsidan på passagerarsidan.
Så det är vibrationer från motorn. Som sagt det är små/lätta vibrationer. Absolut inte så det skakar.
Ska försöka jämföra med en annan bil för att se ifall det är "normalt" eller inte.
Nu när man tänker på det så känner man av lite extra och märker vibrationerna lättare.
Användarvisningsbild
av helgonet1
FBKEeyore skrev:Ska kolla med ÅF. Provköra en annan D4 AWD.
Hastigheten spelar ingen roll däremot tycker jag att vibrationerna minskar något över 2000 varv.
Frugan hade inte tänkt på detta så vi åkte en sväng idag.
Hon känner också små/svaga vibrationer i ratten.
Sen körde hon utan skor och tyckte det killade (vibrerade) under foten (på gaspedalen) :)
Dock inget jag har märkt.
Däremot känner man samma små vibrationer om man lägger handen upp på instrumentbrädan.
Även när man kände på dörrsidan på passagerarsidan.
Så det är vibrationer från motorn. Som sagt det är små/lätta vibrationer. Absolut inte så det skakar.
Ska försöka jämföra med en annan bil för att se ifall det är "normalt" eller inte.
Nu när man tänker på det så känner man av lite extra och märker vibrationerna lättare.
Killar lite under min gasfot också ibland men då får jag försöka hålla mig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av KalleXC70
Har idag varit för provkörning av referensbil och självklart hade säljaren inte fått tillbaka XC70:n från någon kollega den var utlånad till, så nu fanns ingen "ny" XC70 tillgänglig för provkörning. Återförsäljaren hade dock en XC60 D4 AWD automat, dvs med femcylindriga motorn för provkörning.

Innan provkörningen hade jag kört en runda med XC70:n på ca 2 mil som innefattade både en del motorväg 80-120 km/h (i Stockholmsområdet) och mindre landsväg 50-80 km/h. Vid provkörningen körde jag sen samma runda med XC60:n. Det jag noterade ganska omgående med XC60:n var att det fanns precis likadana små vibrationer i ratten från vägbanan i den bilen. Den kändes nästan identisk när det gällde det, varken mer eller mindre. Men vid tomgång kändes vibrationerna från motorn mycket mindre i XC60:n. Funderar om det kan vara det mjukare chassiet i XC70 som gungar med mer när bilen står still? Efter provkörningen körde jag faktiskt samma runda igen med XC70:n för att vara helt säker på att det kändes lika i ratten, vilket det också gjorde. En notering angående Xc60:n var att den hade 235/60 18-tum Pirelli Scorpion istället för Xc70:ns 235/55 17-tum Continental. Vad jag förstått det som är Pirellidäcken mer utpräglade landsvägsdäck än XC70:ns Continental däck.

Angående vibrationerna i dörrsida, instrumentpanel och stol finns det lätta sådana där också i min XC70, men inget man stör sig på när man kör. Däremot när man står still finns det mer märkbara vibrationer som kommer från motorn.

En annan notering från provkörningen var att XC70:n helt klart rullade behagligare och tystare på samma väg än XC60:n. Nu har jag laminerade rutor på Xc70 men gissar att XC60:n hade det med då demobilarna brukar vara välutrustade.
Användarvisningsbild
av bjornw
Prova sänk däcktrycket ganska mycket, till typ 2.2, och provkör en runda försiktigt. Då vet du hur mycket av vibrationen som kommer från däck/motor under körning. Vår xc60 påverkas mycket av för högt däcktryck, speciellt bak. Har 2,5bar i Conti däcken och det är ok. Med pirelli var det på gränsen, de gick bäst med lite mindre.

På en ny bil är motorfästen lite hårdare än på en äldre där de masserats till under många mil. Därför kan det vibrera lite mer på tomgång i början.

Vibrationer i pedalerna har alla Volvos som jag kört, lite olika omfattning men ingen har varit utan. Kommer nog både från väg och motor. Lite tråkigt tycker jag.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Intressant det där! Har idag kört en 35-mils tur och retur, dvs ca 70 mil med vår XC70 -11, har aldrig någonsin tidigare reagerat på ev vibrationer, men läste första inlägget i morse innan avfärd och bestämde mig för att testa. Mycket riktigt, när man håller ratten modell "nuddar" kände jag också lätta vibrationer i landsvägsfart, Pirelli med 2,6 bar. Dock vid körning på ett parti nylagd asfalt försvann det :idea:
Kan det vara svenska dubbförstörda vägar som är boven? Är ju som att köra på grovt grus.
Tilläggas kan också att jag aldrig tidigare i någon av mina bilar "känt efter" på det här viset, och är heller ingenting som stör då jag måste leta efter vibrationerna.

Mike
av KalleXC70
Ja intressant, kanske upplevelsen av vibrationerna är en kombination av aningen högt däckstryck, dålig/sliten asfalt och att man känner efter lite för mycket nu när bilen är ny om allt är ok.

Vore intressant om någon mer som säger sig inte ha vibrationer överhuvud taget i ratten provar att verkligen känna efter nästa gång ni kör er bil.
-Vibrerar det inte lite om man verkligen tänker på det? Givetvis blir det såklart mycket mindre på sals-blank asfalt. Anledningen att jag känner efter lite extra är jag hade en bil förut med problem med vibrationer i ratten som aldrig riktigt försvann helt, så är lite allergisk mot det.

Angående vibrationerna vid tomgång så vore det super om det är så att motorkuddarna mjukar upp sig lite när bilen körts längre. Demo XC60:n hade visserligen bara gått ca 350 mil men den har förmodligen gått betydligt hårdare de milen med återkommande fullgasaccellerationer vilket kanske gjort att kuddarna fått jobba hårdare.
av kmi
Har lidt vibrationer kring 120 km/t känns som det kommer bakifrån.
Kom när jag fick 20" hjul.

(XC60 D5)
av FBKEeyore
Jag har nu varit hos min ÅF och provkört en annan XC70 D4 AWD Classic.
Jag upplevde samma vibrationer i ratten både vid tomgång och under bilfärd.
Man känner lite mer vibrationer vid tomgång jämfört med bilfärd.

Det var ingen kännbar skillnad mellan bilarna.
Användarvisningsbild
av mikethebik
FBKEeyore skrev:Jag har nu varit hos min ÅF och provkört en annan XC70 D4 AWD Classic.
Jag upplevde samma vibrationer i ratten både vid tomgång och under bilfärd.
Man känner lite mer vibrationer vid tomgång jämfört med bilfärd.

Det var ingen kännbar skillnad mellan bilarna.
Vid tomgång torde det vara vara motorvibrationer, vid färd troligen sliten asfalt.

Mike
Användarvisningsbild
av helgonet1
kmi skrev:Har lidt vibrationer kring 120 km/t känns som det kommer bakifrån.
Kom när jag fick 20" hjul.

(XC60 D5)
Låter mer som obalans i hjulen. Vibrerar sätet, instrumentbrädan, solskyddet? Känns vibbarna i hela bilen lr "bara" i ratten som TS nämnde?
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-19[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]