Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Ingen vet vad politiker kan ta sig till. Om dieselförbud kommer, så tror jag att det först kommer att drabba äldre bilar -- inte de senaste med Euro6.

Visst kan Euro6 drabbas senare -- men hur länge tror du att du kommer att ha kvar din bil? Min "spådom" är att det kommer att ta rätt många år innan Euro6 eventuellt förbjuds.

Jag hade valt D5. Jag har funderat på T8, men för mig är den extra prestandan inte något jag känner att jag behöver i en stor SUV. Nu blir det dock inte någon ny XC90 för mig. Nackdelarna med en såpass stor bil överväger fördelarna för oss. Vi klarar oss faktiskt bra i en stor kombi som XC70. Jag kommer dock troligen att äga en V90 CC någon gång i framtiden.
Användarvisningsbild
av PärM
Malmstroem: Såklart ligger en begränsning på Euro6 många år bort men om jag säljer om fem år påverkas värdet av risker som då kanske ligger ytterligare fem år ut. T8 känns som alltför komplext både tekniskt och laddningslogistiskt så valet står nog mellan D5 och T6. Jag lutar trots vårt stadsboende mot den tidigare. Varför skulle du själv välja D5 framför T6?
av Malmstroem
En stor SUV kör jag i princip alltid relativt lugnt. Jag vill kunna göra omkörningar relativt smärtfritt, och det bör jag kunna göra med D5 som gör 0-100 km/h på 7,8 sekunder. D5 har bättre vrid på låga varv än T6, och den tar mindre bränsle. T6 är 0,9 sekunder snabbare 0-100 och har 10 km/h högre topphastighet. Bättre, men inte en gigantisk skillnad. Speciellt inte om man i alla fall glider omkring i lugnt tempo.

Jag tror också att D5 kommer att ha bättre andrahandsvärde än T6, vilket ger lägre ägandekostnad. Även om restriktioner i Stockholm införs så torde D5 ha en marknad utanför Stockholm som ger ett högre värde.

Det är därför jag hade valt D5 -- tillräcklig effekt och en motorkaraktär som tilltalar mig, samt så vitt jag kan se lägre kostnad.

T8 funderade jag ett tag på för att jag tilltalas av den nya tekniken. Sedan är det roligt med mer effekt -- men jag kom rätt fort fram till att jag inte var beredd att betala priset. Jag tror att T8 kommer att vara betydligt dyrare att äga än D5 och T6.
Användarvisningsbild
av PärM
Enig med allt du skriver.

Körde både D5 och T6 för några dagar sedan och det är nog så att T6 trots allt är livligare och snabbare i reaktionen. Bjöd in till inspirerad körning på ett sätt som D5 kanske inte riktigt gör. Dock är det oklart om biltypen egentligen lämpar sig att köras på det viset. Och i vilken utsträckning man efter de första veckornas ägande vill köra så.

En annan aspekt – som också lyfts i den här tråden – är dock hur lämpad en diesel är när man kör mycket i staden. Detta då med avseende på driftstemperatur och partikelfilter. Tror detta är ett minus i kalkylen men som trots allt inte får den att tippa över till förmån för T6. D5 är förbrukningsmässigt också mycket snålare än T6 i stadstrafik. Skillnaden i förbrukning mellan T6 och D5 är större vid stads- än vid landsvägskörning.

Ungefär så tänker jag. /Pär
Användarvisningsbild
av PärM
Btw: Glömde nämna att det sannolikt kommer att erbjudas en Polestar-optimering för D5 med höjd effekt och höjt vrid, annan växlingsprogrammering med mera. Bilia nämnde ett pris på typ 9 tkr för nöjet och att arbetet görs efter leverans hos ÅF. Kunde vara den ideala lösningen ...
av Malmstroem
Jag har en XC70 -12 D5 AWD automat som gått ca 5000 mil på drygt 4 år. Det rör sig mest om kortkörningar i Stockholm, även om den varit upp till fjällen någon gång per vinter och till sommarstugan i Norrbotten en gång per år.

Jag har aldrig haft problem med den. Så länge du någon gång kör lite längre så tror jag inte att du ska vara överdrivet orolig för kortkörningar. På en ny bil bör partikelfiltret klara sig de 5000 mil vi pratar om (1000 mil om året i fem år) -- jag har i alla fall mycket svårt att tro något annat.

Jag tror inte att du ska vara överdrivet orolig för partikelfiltret. Min uppfattning är att det mest i teorin det ställer till det på nyare bilar, även om det säkert finns undantag här också.

Sedan tror jag inte att det kommer att vara någon gigantisk skillnad i månadskostnad över fem år och 5000 mil mellan en XC90 D5 och T6. Så i princip bör du ta den du tycker bäst om. :wink:
Användarvisningsbild
av PärM
Kloka kommentarer. Skillnaden i löpande kostnader blir liten (säg 3-400 kr per månad). Däremot blir investeringscaset sämre för T6: 20 tkr högre inköpspris och sämre andrahandsvärde vid försäljning.
av volvokhaled
Volvos VEA diesel motorer har ju underhållsfritt partikelfilter, så mestadels statskörning borde inte vara något problem alls.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Det visste jag inte gick! Det var en av de ytterst få invändningarna jag hade vid provkörningen, att jag inte kunde justera som jag ville. När jag la chassit i dynamic så blev det per automatic den inställningen även på växellådan och det var ingen höjdare. Dels tycker jag att den blir lite av ett höghus i normalläge men framför allt vill jag kunna sänka ner vid motorvägskörning men inte därmed behöva ha sportläge på växellådan.
Säljare sa t o m att det inte gick... Finns det mao möjlighet att göra personliga inställningar?

Dynamic-läget är trevligt vid väldigt aktiv körning, vilket jag gör sällan med XC90in :wink: Finns ett läge som heter "Individual". Där kan man välja hur man vill. Jag brukar välja att mätarna ska vara som vid komfort (dvs vanlig varvräknare), drivlinan i Eco, medelhård styrning, bromsrespons Dynamic, chassi Dynamic och inget eco-klimat.

Då är bilen fastare och ändå alert! Men drivlinan är inte alls lika på och den växlar snabbt och tidigt. :)
av Malmstroem
Listpriset på en XC90 T6 är 22.000:- mer än för en D5.

Om vi sedan gissar att efter fem år så kostar de lika mycket -- då är värdeminskningen 366:- mer i månaden.

Om D5 skulle vara värd 20.000:- mer än T6 efter fem år så ligger värdeminskningen på 700 mer i månaden.

Det tillsammans med den lilla skillnaden i driftskostnad när man kör relativt lite gör att jag skulle säga att skillnaden är marginell i sammanhanget.

Jag hade valt D5. Om jag gillat T6 bättre skulle jag kunnat leva med den ökade kostnaden. Det handlar om ett till två bättre resturangbesök, en helgs skidåkning eller något sådant per år. :wink: Det går i alla fall inte att få ekonomi i att köpa en ny XC90, så välj det du vill ha är mitt råd. Det är mycket roligare att betala för något man tycker om.

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]