Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
Missljudet försvinner då Ac stängs av , så långt har jag koll. Kupèfläkten var glapp, så den var nog också en bidtagande orsak till missljud. Men min fundering var just kring AC om den kan ge i från sig oljud. Någon som bytt AC kompressor ? Är den dyr ? Svår att byta ?
av LumberJack
Jag rekommenderar inte att byta den själv då man måste tappa ur / fylla kylmedium samt provtrycka systemet. Om du ska byta kompressor på verkstad får du räkna med runda slängar 10 000:- men innan man ger sig in på det bör man ju vara säker på att det är fel på själva kompressorn.
På min V70 2001 lät det lite från kompressorn, Volvo ville följaktligen byta den. Jag provade lyfta av aggregatremmen och snurra på hjulet till kompressorn. Lät som ett dåligt lager. Plockade lös magnetkopplingen och remskivan och bytte lagret i remskivan. Kostade mig 300kr och några timmars arbete. Fick byta spännrullen och aggregatremmen också för att det skulle bli helt tyst.
av Lillolle
Kan väll vara bra och skriva när man har löst problemet också, nån annan kan ha nytta av det som kom kring denna länk. Ytterligare verkstads besök där dom via stetoskop , höll med om att det lät illa i min bil . Men dom löste problemet med att kolla ac - en felsökning och det visade sig att det var för låg nivå strax under 5 och det skulle vara 8 , rengöring och påfyllning och missljuden är borta.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]