Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker vingen är mega ultra ful på XC. Stor som en helikopterplatform värdig en plastkittad Subaru Impressa från 90-talet.

Till råga på allt har den ju noll inverkan på aerodynamiken.

Skulle lägga pengarna på annat.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ganska lik min bil, utrustningsmässigt.

Effekt- och vridmomentkurvorna kommer för övrigt inte alls "vid helt andra varvtal" när man installerar Polestar. De går lite högre upp vid de flesta varvtal, bara. Fast det märks inte något som man tänker på om man inte har gasen i botten.
Användarvisningsbild
av ER
En V70/XC70II utan vinge både är och ser rejält rumphuggen ut, som något saknas och vingen åtgärdar på stilfullt sätt. Att funktionen saknas vad gäller aerodynamik saknar ju betydelse då det är utseende som den är till för och detta är ingen banracer.
Gammla V70N ser ju fula ut med den avklippta vingen som inte passar in för 5 öre med sina för smala bredd så den inte omsluter baken som sig bör så det ser naturligt ut. En V70N ser ju bra ut utan vinge då den ser sämre ut med vinge då originalvingen ser ut som hafsverk från tredjepart.
av Jojje62
Där ser man, jag tycker precis tvärtom :lol:
Att en V70n ser hemsk ut utan vinge och att nuvarande är ganska OK utan men snyggare med.
Användarvisningsbild
av apersson850
crstonetto skrev:aperson850: är du nöjd med den utrustningen eller saknar du något?
Nä, det tror jag inte. Nya bilar förr hade jag alltid taklucka på, men det går ju utan också. Lite nyfiken på ventilerade säten och Four-C, men inget av dem går att kombinera med vad jag har.
av crstonetto
Jag tycker dom flesta Volvon utan vinge är naken men det är min åsikt.
Användarvisningsbild
av apersson850
patnil68 skrev:Läs mitt inlägg en gång till. Jag skrev inte effekt-, vridmomentkurvan kommer vid helt andra varvtal. Max vridmoment på 470 Nm ges efter optimering mellan 1750-2250 varv, medans max originalmoment på 440 Nm har ett bredare spann mellan 1500-3000 varv. Effekten nämner jag inte, för det som är intressant i verkligheten anser jag är vridmoment på en diesel.
Jag såg vad du skrev. Har du inte tänkt på att spannet 1750-2250 träffar väl inom 1500-3000, om än inte riktigt i mitten? Alltså är det inte alls "halt andra varvtal", utan bara ett nästan centrerat utsnitt av den topp på kurvan som redan finns där.

För övrigt är definitionen på effekt vridmomentet multiplicerat med varvtalet, så de följs åt på ett matematiskt sett väldigt enkelt sätt. Vet du den ena kurvan kan du lätt beräkna den andra.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]