Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Hämtade ut min från en Mastertreatment hos MrCap igår och om jag ska va ärlig så är jag inte jätteimponerad. Va inte direkt jättebra avrinning vad jag såg när det regna igår men det kanske ändå underlättare under vintern. Får nog bli att dra på ett par lager Ultima paint guard plus för säkerhetsskull. Nästa år funderar jag kanske på om man ska kosta på sig Ceramic Pro 9H behandling för den verkar va riktigt bra, men kostar ju därefter också.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jonnybcool skrev:Hämtade ut min från en Mastertreatment hos MrCap igår och om jag ska va ärlig så är jag inte jätteimponerad. Va inte direkt jättebra avrinning vad jag såg när det regna igår men det kanske ändå underlättare under vintern. Får nog bli att dra på ett par lager Ultima paint guard plus för säkerhetsskull. Nästa år funderar jag kanske på om man ska kosta på sig Ceramic Pro 9H behandling för den verkar va riktigt bra, men kostar ju därefter också.
Skyddet är säkert bra även fast avrinning inte är det.

Då skulle du passa på att tvätta bilen med ett neutralt schampo som inte tillför glans eller vax.
Spraya på detta medel http://www.streetpower-rekond.se/carpro ... ating.html Sen har du avrinning så det heter duga!!
av Jonnybcool
Perra83 skrev:
Jonnybcool skrev:Hämtade ut min från en Mastertreatment hos MrCap igår och om jag ska va ärlig så är jag inte jätteimponerad. Va inte direkt jättebra avrinning vad jag såg när det regna igår men det kanske ändå underlättare under vintern. Får nog bli att dra på ett par lager Ultima paint guard plus för säkerhetsskull. Nästa år funderar jag kanske på om man ska kosta på sig Ceramic Pro 9H behandling för den verkar va riktigt bra, men kostar ju därefter också.
Skyddet är säkert bra även fast avrinning inte är det.

Då skulle du passa på att tvätta bilen med ett neutralt schampo som inte tillför glans eller vax.
Spraya på detta medel http://www.streetpower-rekond.se/carpro ... ating.html Sen har du avrinning så det heter duga!!
Ja det där såg ju grymt smidigt ut. Nu kör jag med carnubavaxschampo och Orchards Perfection efter tvätt och det ger också bra avrinning och glans men måste strykas ut med mikrofiberduk eller liknande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Droopy skrev: Och en lack är färdighärdad innan du fått hem bilen, fins inga lacker hos Volvo iaf som ska efterhärda ett halvår el så.
Önskar det vore så, men mina senaste nybilar från Volvo har varit mjuka som tuggummi i lacken vid leverans. Fått fågelskit på dem direkt. Trots att jag rusat ut och direkt sköljt av skiten med vatten så blev det så djupa frätskador som inte ens recond kunde polera bort, det känns t.o.m med fingrarna.

Sen efter ett halvår kan havets alla fiskmåsar skita bilen full när den står i solen och även om man inte sköljer av det förrens man kommer hem blir det noll och ingenting i skada på lacken på samma bilar.

Så nog blir det grym skillnad på lacken efter ett tag.

Alla bilarna som råkat ut för detta var volvo med metallic, härdade lacker.
Användarvisningsbild
av Funk
Önskar det vore så, men mina senaste nybilar från Volvo har varit mjuka som tuggummi i lacken vid leverans. Fått fågelskit på dem direkt. Trots att jag rusat ut och direkt sköljt av skiten med vatten så blev det så djupa frätskador som inte ens recond kunde polera bort, det känns t.o.m med fingrarna.

Sen efter ett halvår kan havets alla fiskmåsar skita bilen full när den står i solen och även om man inte sköljer av det förrens man kommer hem blir det noll och ingenting i skada på lacken på samma bilar.

Jag påstår att du har fel, härdad och hård är den redan direkt efter tillverkning.
Däremot är ingen lack tålig för syror vilket fågelskit i princip är..Även efter två år så blir det märken efter fågelskit vilket min V40 är tydligt bevis för. Och då är den ändå lackskyddad..

/Thomas
av Jonnybcool
Jag va ju smart att jag spola av bilen häromdagen för den var väldigt skitig och får ju inte tvätta den ordentligt på 2 veckor på grund av lackskyddet så nu har jag kalkfläckar över hela bilen istället.... :???: Får väl se om de går bort när det blir en ordentlig tvätt sen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:

Jag påstår att du har fel, härdad och hård är den redan direkt efter tillverkning.
Däremot är ingen lack tålig för syror vilket fågelskit i princip är..Även efter två år så blir det märken efter fågelskit vilket min V40 är tydligt bevis för. Och då är den ändå lackskyddad..

/Thomas
Jag bor ju i en kust/Fiske stad så jag får ju alltid femtioelva fågelskitar titt som tätt på bilen och det händer verkligen ingenting av det när bilarna är äldre än några månader.

De enda märken som finns är från när bilarna var pinfärska. Hade alla skitar därefter också gett samma skador skulle ju hela bilarna se ut att ha fläcktyfus.

Det är måsar vid varje tillfälle också som bilen blir nedskiten, annars kunde man ju tro att det beror på fågelart Om det blir märke eller ej.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag bor ju i en kust/Fiske stad så jag får ju alltid femtioelva fågelskitar titt som tätt på bilen
Jag bor i Torslanda-Göteborg 500 meter från havet så även jag får min beskärda del av det där...och hävdar som hyggligt insatt i lack/rekond att det problemet skiljer sig inte nämnvärt mellan nya eller gamla bilar.
På en mer teknisk skala, vad för härdning skulle ske? Vi pratar trots allt om ugnshärdad lack som är absolut minst två veckor gammal innan du får bilen..

/Thomas

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]