Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hehe 2 dagars livslängd på bakrutetorkarna är väl lite att ta i kanske, men det är ju absolut fuktansvärt vanligt att dom itne fungerar. 945an fungerade den inte på(den var då 15år gammal tror jag), men böt mekanism i den så fungerande den kalas i dom 8år jag hade den iaf.
V70in's fungerade and fungerar fortfarande fint.

Största orsaken till att dom ärgar fast är att folk inte använder dom tillräckligt mycket, alt. smörjer lite då och då.
Och när ärgen börjar sätta sig så går motorn tungt, och till slut brinner den upp.

Nog för att det är ett känt problem, men jag vill nog iaf påstå att det är mest handhavar fel som orsakar det. Men det betyder ju inte att konstruktionen är felfri, den kunde ha gjorts betydligt bättre - men också herrejösses mycket sämre :)
Användarvisningsbild
av Allinug
Oj, att bakrutetorkarna på 245 skulle ha sådana problem har alldeles gått mig förbi. :shock: Dags att göra lite underhåll på dem nu då så att de inte lägger av efter 22 år...
av Waizguy
Vad innebär begreppet barnsjukdomar egentligen?
Jag skulle säga att det är fel/brister som tillverkaren har missat eller kalkylerat fel på och som upptäcks inom en rimlig tid.

White skrev:B230 fram till mitten av -89 hade aningen smala lagerbanor till ramlagren, det ändrades till bredare sedan.
Detta ser jag Inte som en barnsjukdom, hur många tidigare årsmodeller 87-88b har drabbas av problem, hur många har rullar tuuusentals mil utan att haft problem med detta. Detta skulle nog klassas som en förbättring.

TommyP86 skrev: Eller bakrutetorkarkonstruktionen som hade en beräknad livslängd på 2 dygn och var typ likadana från första 245an till sista v70 2000.
Eller att bakrutan alltid sprack på 740 sedan.
Eller att topparna på rödblocken blev sönderfrätta av glykolen efter några år.
Finns massor av saker Bild
Bakrutan spricker på en 744, skulle inte se det som en barnsjukdom, känner ingen det har hänt för. Sett någon på blocket med trasig ruta, oklart varför.
Vad gjordes i så fall åt topparna? vilka årsmodeller handlar det om? Aldrig varit med om. Åtminstone inte hört talas om de första 10åren / 20K milen, allt efter det är knappast barnsjukdommar.
Bakrutetorkaren på de 45'or jag varit inbladad med i 2/7/9-serien har tusentals mil och massor med år på nacken och de har varit hela.

Men som sagt definitionen av barnsjukdomar kanske är annorlunda från person till person.
Jag ser mer att detta är barnsjukdommar;
volvo244gle skrev: Bilar som inte startade vid fuktig väderlek p.g.a. för svag tändspole, dålig lack, rostproblem redan då vilket fixades med plastinnerskärmar fram...
Användarvisningsbild
av White
Waizguy skrev:
White skrev:B230 fram till mitten av -89 hade aningen smala lagerbanor till ramlagren, det ändrades till bredare sedan.
Detta ser jag Inte som en barnsjukdom, hur många tidigare årsmodeller 87-88b har drabbas av problem, hur många har rullar tuuusentals mil utan att haft problem med detta. Detta skulle nog klassas som en förbättring.
Är ju inga block man gärna "bygger" på om man ska trimma. Men givetvis fungerar dom som standard, så där är ju inget att klaga på. :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Barnsjukdomar för mig är när något nytt introduceras som inte riktigt håller måttet, t ex dålig choke, taskigt optimerad programvara, designmissar(första 850 t ex kunde man mer eller mindre rycka upp dörren på, plus att dom hade ett sjujävla vindbrus som åtgärdades ~93- typ) och sånna saker.
Saker som ger upp efter typ 20k mil(t ex gasspjällen i x70 99-~03) kan väl anses vara ett dåligt designval, men kan väl inte klassas som en barnsjukdom direkt.

Fast barnsjukdomar kan man väl egentligen även klassa alla brister tidiga årsmodeller av en specific modell hade, som åtgärdades på senare årsmodeller av samma bilmodell(t ex det där med vindbruset 850 hade).
av V60D5AWDPolestar
Amarace skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:164 med K-Jetronik var inte felfri I början...
Har aldrig funnits, så svårt att veta om det skulle ha varit problem ;)
D-jetronic som dom hade fick ju B20 redan två år tidigare i P1800, och ett år tidigare i 140, så i 164 var ändå dom värsta barnsjukdomarna borta.
OK, fel av mej, trodde att det var K-jetronic. Hur som haver så hade min morbror en ny 164E -74 och det var mycket problem med insprutningen
och det var ofta som den stod still. Några år senare byte han till en ny 244DL -77 silvermetallic, törs jag skriva ur askan in i elden.....
Senast redigerad av 2 V60D5AWDPolestar, redigerad totalt 0 gång.
av rid54
Lustigt... Jag hade en 164 från '71 med dubbla Zenit-Stromberg. Aldrig haft en mer pålitlig och sympatisk bil och heller aldrig lägre milkostnad sett till totalen (inköpspris + rep/underhåll + körning - försäljningspris). Hade även en 164 '73 med insprutning och blev aldrig kompis med den motorn och de bränslerelaterade strul som dök upp. Så beprövade konstruktioner är väl det som gör konservativa kunder nöjda. Nu hinner system tydligen inte bli "beprövade" innan de är omoderna, så i många fall är kunden helt enkelt försökskanin. Enjoy!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
rid54 skrev:Så beprövade konstruktioner är väl det som gör konservativa kunder nöjda. Nu hinner system tydligen inte bli "beprövade" innan de är omoderna, så i många fall är kunden helt enkelt försökskanin. Enjoy!

Så sant, så sant. Är ju precis så det är nu för tiden. Lagom dom börjar få fason på saker och ting så byter dom ut hela skiten mot något nytt, så är vi tillbaka på ruta 1 igen... :|
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]