Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Jahaja skrev:Man trycker på knappen för fickparkering, sen kör man längs med gatan medan bilen scannar fickorna och när bilen anser att man passerat en plats som är tillräckligt stor så säger den stanna och lägg i back. Det bilen gör är att styra, man sköter själv gas och växling.
Sköter inte bilen gasen också när den parkerar?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör XC90 MY16 och har använt det några gånger. Funkar faktiskt sjukt bra! Jag kan parkera själv givetvis :wink: Men kul att testa :D 360-kameran ett underverk! :-)-)
av PTV
Vi testade detta på grannens VW Golf när vi parkerade två bilar med en lucka emellan dessa bilar.Inte f_n ville den parkera när den talade om att denna lucka var för liten.Flyttade bilarna lite och vips så backade den in helt felfritt.Hur det går när systemet blir gammalt och slitet har jag ingen aning om för då backar den kanske även över allt som står ivägen bara den kommer in på plats.Nåja, finns väl något säkerhetssystem i detta som slår ifrån om det nu skulle haverera.Förvisso så har det ju inte fungerat så bra på de självinbromsade bilarna och hackande abs system har väl flertalet redan känt på men så länge hoppet finns på denna nya teknik så får väl någon stackare som står ivägen agera som utvecklingsdelaktig när han/hon kanske blir påkörd.
av kvillebäck
När den gör en fickparkering med släpkärra skall jag skaffa det med en gång. Tycker inte det är något behov annars för min del men blir jag ännu latare så får jag nog skaffa det eller en chaufför.
Användarvisningsbild
av TommyP86
PTV skrev:Vi testade detta på grannens VW Golf när vi parkerade två bilar med en lucka emellan dessa bilar.Inte f_n ville den parkera när den talade om att denna lucka var för liten.Flyttade bilarna lite och vips så backade den in helt felfritt.Hur det går när systemet blir gammalt och slitet har jag ingen aning om för då backar den kanske även över allt som står ivägen bara den kommer in på plats.Nåja, finns väl något säkerhetssystem i detta som slår ifrån om det nu skulle haverera.Förvisso så har det ju inte fungerat så bra på de självinbromsade bilarna och hackande abs system har väl flertalet redan känt på men så länge hoppet finns på denna nya teknik så får väl någon stackare som står ivägen agera som utvecklingsdelaktig när han/hon kanske blir påkörd.
Offtopic: Du menar förstås när någon INTE blir påkörd Bild
För även om den nu missar någon (då är bilen sannolikt en icke-volvo dessutom) så har den kanske räddat några redan.
Användarvisningsbild
av Jahaja
kvillebäck skrev:När den gör en fickparkering med släpkärra skall jag skaffa det med en gång. Tycker inte det är något behov annars för min del men blir jag ännu latare så får jag nog skaffa det eller en chaufför.
Nya passaten har trailer assist, man styr släpet med backspegelreglaget och bilen sköter själva ratten. Rätt fränt!

av llesrof
Jahaja skrev:
kvillebäck skrev:När den gör en fickparkering med släpkärra skall jag skaffa det med en gång. Tycker inte det är något behov annars för min del men blir jag ännu latare så får jag nog skaffa det eller en chaufför.
Nya passaten har trailer assist, man styr släpet med backspegelreglaget och bilen sköter själva ratten. Rätt fränt!

Åh... tänk vad dåliga framtida generationer kommer att bli på att backa med släp. Tänk när alla bilar är utrustade med detta, då kommer ingen att kunna backa med släp igen med en gammal Volvo 240 utan ABS, antisladd eller AC :mrgreen:
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur ska världen klara sig utan dessa civilisationens sista 240riddare som besitter de viktigaste kunskaperna en människa kan tillägna sig? När alla får hjälp att backa med släp blir det dags att kasta sig på sitt svärd. Jag vill inte längre leva när människorna kör runt med fullgas överallt för att abs, radar, esp, m-m. utraderat deras sunda förnuft.
av Lövet
Ju färre som kan backa med släp desto färre husvagnar på vägarna. Strålande tider!
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]