Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThunderAce
fan va tråkigt för dig, du som hade VIDA ändå, där kunde du plockat ut steg för steg hur du skulle byta den, det kanske
du gjorde också men ändå glömde, jaja det händer alla

nu är det frågan om du ska börja riva själv eller lämna in bilen, om du utför komp. test så vet du vilken
du ska byta på, lär synas också om du plockar av toppen men komp. test lär visa om det är nån ventil
som har gett sig, bäst och göra det innan du river för mycket

puffen kan ha kommit nån annanstans ifrån
av MBjerner
ThunderAce skrev:fan va tråkigt för dig, du som hade VIDA ändå, där kunde du plockat ut steg för steg hur du skulle byta den, det kanske
du gjorde också men ändå glömde, jaja det händer alla

nu är det frågan om du ska börja riva själv eller lämna in bilen, om du utför komp. test så vet du vilken
du ska byta på, lär synas också om du plockar av toppen men komp. test lär visa om det är nån ventil
som har gett sig, bäst och göra det innan du river för mycket

puffen kan ha kommit nån annanstans ifrån
Ja, är man dum så är man Bild har bokat in den på en verkstad som ska få kolla på den. Tyvärr låter det dyrt om det är en eller flera ventiler eller något värre som har gått sönder. Hoppas på att det inte är så stor skada eftersom den går utan att det "knackar".
av MBjerner
ThunderAce skrev:återkoppla när du får vet nåt från verkstad

lycka till
Tackar för all hjälp, återkommer när jag vet mer men det fanns ingen tid på verkstaden innan den 23/6.
av MBjerner
MBjerner skrev:

lycka till
Tackar för all hjälp, återkommer när jag vet mer men det fanns ingen tid på verkstaden innan den 23/6.
Har nu fått domen, toppen totalslut. Bild Rådgjorde med verkstaden och dom sa att det är lika bra att byta ut hela motorn mot en bättre begangnad. Detta p.g.a att det är mycket att riva om man ska byta toppen och har jag otur så kanske en kolv har fått sig en känga och då lägger jag ut en massa pengar på onödigt skruvande. Ja, ja, tur att det finns en bank som vill låna ut en liten slant till mig....
av MBjerner
MBjerner skrev:
MBjerner skrev:

lycka till
Har nu fått domen, toppen totalslut. Bild Rådgjorde med verkstaden och dom sa att det är lika bra att byta ut hela motorn mot en bättre begangnad. Detta p.g.a att det är mycket att riva om man ska byta toppen och har jag otur så kanske en kolv har fått sig en känga och då lägger jag ut en massa pengar på onödigt skruvande. Ja, ja, tur att det finns en bank som vill låna ut en liten slant till mig....
Sådärja, då står pärlan hemma på gården igen.
av MBjerner
Cox skrev:Till vilket reapris ?
Drygt 30 000 kr Bild Bild Bild Bild hade "tur" och fick tag på en motor för dryga 17 000 kr som bara hade gått ca 1000 mil längre än min.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hur länge höll 2,4d motorn i antal mil innan den fick utbytesmotor? Verkar som det är rätt vanligt att dessa 5-cyl dieselmotorer får fel med toppen?
av AndS
simonhalmstad skrev:Hur länge höll 2,4d motorn i antal mil innan den fick utbytesmotor? Verkar som det är rätt vanligt att dessa 5-cyl dieselmotorer får fel med toppen?
Nja, att kamremmen läggs några kuggar fel kan nog inte räknas in till bilens motorfel utifrån konstruktion :wink:

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]