Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När man lagar en punktering inifrån däcket så används en plugg som är svampformad, eller som en trumpet kan man säga. Man slipar bort lite gummi på insidan (för att det ska bli minimalt med obalans). Skaftet på pluggen dras igenom hålet och vulklimmas tillsammans med "hatten" på pluggen i däcket. "Hatten" är ganska stor, ca 8 cm i diameter.
Så lagades mitt däck.. På "riktig" däckverkstad. Sen balanserade dom det efteråt också..
mikekop skrev:När man lagar en punktering inifrån däcket så används en plugg som är svampformad, eller som en trumpet kan man säga. Man slipar bort lite gummi på insidan (för att det ska bli minimalt med obalans). Skaftet på pluggen dras igenom hålet och vulklimmas tillsammans med "hatten" på pluggen i däcket. "Hatten" är ganska stor, ca 8 cm i diameter.
Ja, så lagar alla seriösa däckfirmor däck numera. Stoppar dom bara in en kletig korv från utsidan finns inga garantier för att det är ok.
När man pluggar innifrån så hjälper lufttrycket till att 'trycka ut' pluggen, vilket minimerar risken ytterligare för att pluggen ska släppa.. Pluggar man utifrån finns det en risk(hur stor vet jag inte) att pluggen ploppar ut. Så fick jag det förklarat av en snubbe som jobbat med däck i 100år typ.
Jag tycker det låter rätt logiskt, så jag föredrar att få mina däck pluggade innifrån. Visserligen har jag bara behövt plugga 2 däck någonsin(en innifrån och en utifrån, lustigt nog), och ingen plugg har lossnat. Har heller aldrig hört om någon plugg som lossnat pga. att den pluggades utifrån. Men tycker ändå det känns mer seriöst att göra det innifrån.
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]