Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Var är brytpunkten mellan att man kan börja fundera på tätare byten till att det är nödvändigt? Taxi-bilar (och t.ex polisbilar har jag för mig?) har väl tätare intervaller på oljebyte både i motor och automat (åtminstone i automaten tror jag?). Taxi-bilar går väl däremot längre per kallstart om man säger så dvs förmodligen ganska få kallstarter+korta sträckor vilket Its1more utsätter sin bil för. Är det antalet avverkade mil man bara går efter eller? Eller är kallstartsslitaget något som ett oljebyte ändå inte "botar"?

Edit: ang personalrabatt, Rådlös, så vet jag att en hyfsat stor bilfirma i mitt län erbjuder kring 10-15% personalrabatt om de köper bilar ur deras egna bilhallar. Gäller förstås en begagnad bil men ändå..
Användarvisningsbild
av mikethebik
Min "finbil", en Buick från 1956 har haft förmånen att sedan födseln fått ny olja och filter med intervallen ca 1000 miles, alltså ca 160 svenska mil!!
Det är dokumenterat, och sedan den kom till sitt nya hemland Sverige 1997 har det fortsatt på det viset, dock byter jag "bara" en gång per år på hösten då den ibland kan ha gått 250-300 mil :shock:
Bilen är 59 år gammal och har gått drygt 27 000 svenska mil, helt orörd motor, tar ingen olja, går som en dröm. Kanske inte helt jämförbart med dagens motorer och oljor, men något att tänka på.
Tror dock inte för ett ögonblick att någon av dagens bilar överlever i 60 år med full funktion oavsett hur noga man sköter dem...

Mike
av mikekop
Problemet med korta körsträckor är att det bildas kondens i oljan, den försvinner efter en ordentlig körning med bilen på ca 1 timme. Byter du olja vid 500 mil så har du ändå kondens i den nya oljan efter ett par veckor, totalt bortkastade pengar enligt mig.
Däremot, om man kör korta körsträckor men ändå hinner med många mil mellan service (2500-3000 mil), så är det inte fel att byta olja och filter halvvägs mellan service. Detta för att undvika oilsludge-problem.
Användarvisningsbild
av mikethebik
mikethebik skrev:Min "finbil", en Buick från 1956 har haft förmånen att sedan födseln fått ny olja och filter med intervallen ca 1000 miles, alltså ca 160 svenska mil!!
Det är dokumenterat, och sedan den kom till sitt nya hemland Sverige 1997 har det fortsatt på det viset, dock byter jag "bara" en gång per år på hösten då den ibland kan ha gått 250-300 mil :shock:
Bilen är 59 år gammal och har gått drygt 27 000 svenska mil, helt orörd motor, tar ingen olja, går som en dröm. Kanske inte helt jämförbart med dagens motorer och oljor, men något att tänka på.
Tror dock inte för ett ögonblick att någon av dagens bilar överlever i 60 år med full funktion oavsett hur noga man sköter dem...

Mike
Svarar mig själv med ett motstridigt argument: för ca 30 år sedan var det en ingift släkting som hade en Renault R4 "Laban" som han köpte lätt begagnad och körde 16 000 mil med UTAN att byta olja, bara fyllde på då det behövdes!! Kommer ej ihåg om den "dog" pga det eller om det var rosten som tog den :D

Mike
Användarvisningsbild
av helgonet1
mikethebik skrev:
mikethebik skrev:Min "finbil", en Buick från 1956 har haft förmånen att sedan födseln fått ny olja och filter med intervallen ca 1000 miles, alltså ca 160 svenska mil!!

Mike
Svarar mig själv med ett motstridigt argument: för ca 30 år sedan var det en ingift släkting som hade en Renault R4 "Laban" som han köpte lätt begagnad och körde 16 000 mil med UTAN att byta olja, bara fyllde på då det behövdes!! Kommer ej ihåg om den "dog" pga det eller om det var rosten som tog den :D

Mike
Instämmer. En arbetskollega till mig bytte aldrig olja på sin bil bara fyllde på, den motorn upphörde att "existera" till slut. Så byt du olja + oljefilter det skadar aldrig och du får en motor som håller längre och drar mindre soppa. Oljan blir smutsig och tappar sin egenskaper efter ett tag, speciellt om man kör bilen kortare sträckor under vintern. En fräsch olja håller motorn friskare längre.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Var 500:e mil känns overkill, 1000 mil/år verkar vettigt, vanliga intervallen är ju 3000 mil.
Förut rekommenderade man oljebyte på ungefär halva intervallen vid "ogynnsamma förhållanden", vilket idag blir var 1500:e mil.
Taxi & Polis har 2000 mils intervall.

/Kalle
Användarvisningsbild
av MartinS
Om du bara kör 1000 mil om året tycker jag inte du skall behöva göra tätare byten än så. Däremot skulle jag nog satsa på att skölja lådan vid 6-8kmil. I samma veva är det inte fel att byta alternativt kolla nivåer i bakaxel, haldexkoppling och vinkelväxel.

/Martin

Ps. Jag byter olja var 1000:e mil, och kör cirka 2kmil om året med min xc60.
av kepe
Jeg bytter etter 750 mil.Da byttes filteret også.Da jeg hadde kjørt 5000 mil fikk lådan ny olja.Jeg har en -08 som har 8300 mil på telleren
Användarvisningsbild
av Sierra94
Max 1000 mil eller 1 gång per år kör jag med. Longlife oljor och problemen som uppstår vid så pass glesa intervaller är lätt värt att undvika genom tätare byten. Koksade oljesilar och andra bekymmer slipper man förhoppningsvis med 1000 mila intervaller. Och oljorna och toleranserna i moderna motorerna är bra mkt bättre än för 40 år sedan.
Användarvisningsbild
av EjS
Det är väl mest feel good faktorn som gäller här.

Förstår det absolut - har varit där själv - men om bilen i vanliga fall skulle gå 30000 mil med vanligt byte ska du ju ha bilen i 30 år! Det orkar du nog inte.

Om du säljer privat kan det ha en ekonomisk effekt men tar du med din egna timmpriset ska du nog jobba på Willys i deltid för att det lönar sig.

Men som sagt. Världen ska inte fixas med en excelblad.

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏