Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enda bilen jag kört som drog märkbart mer med AC:n igång var farsans Toyota Corolla 1,6 -92 som vi hade till Italien en sommar, det kunde mätas i decilitrar!!
Men annars har jag aldrig ens funderat på att stänga av AC:n, den bidrar ju till klimatet i bilen med avfuktare mm. och automatiken sköter allt.

Räknar man snabbt på att "påslagen" AC ger säg 5% extra förbrukning; ta ett exempel på att en bil drar 0,55l/mil istf 0,52l/mil - på 1500mil ger det en bränslekostnad på 11100kr mot 10500kr! 600kr är inte mycket att knorra över? min körstil lägger lätt på det dubbla ibland!, och undra hur många kronor man sparar om man istället bytt sina 18-19tumshjul mot smala 15-16tummare?
Har oftast kört med ac av förutom över ca 17 grader och uppåt som Joel också skriver och har aldrig fått problem med en ac pga. det. Trodde dock att effektiviteten var klart bättre på nya bilar men tydligen är det ändå märkbart/mätbart enligt vissa av er här. Ska försöka mäta lite jag också men antagligen blir det att man lämnar den igång lite mer. Angående komfort så kan jag tycka att det inte är så skönt att det blåser iskall luft när det är lite halvvarmt ute och föredrar nästan utan ac ibland pga. det.
Håller med om att körstil och hastighet påverkar förbrukningen klart mer än ac. Men nånting ska man ju ha att fundera på i pendlingen... :)
crumpets skrev:Håller helt med Zanders. De kronor man sparar på avstängd AC får man betala några år senare pga slitaget det medfört att låta den var av.
ptja hur har då volvo tänkt när dom har Eco + som optimerar klimatanläggningen för mindre bränsleförbrukning? ;)
Gissar den ger en 3 kw som en värmepump hemma. Så säg 5 hk när den går för fullt. Och den justerar ju sin kompressor efter behov. Så max 0,5 l/timme!! En gräns för kompresson är ju drivremmen. Den orkar inte dra så mycket mer. På vintern (defrost) är den också på för att ta bort imma. Så ac är väl en verklig trafiksäker historia så man har det svalt o skönt när man kör.
0.5l/timmen är rätt mkt i procent. Har man som jag en snitthastighet på ca 70-80km/h enligt färddatorn och förbrukning på 5.5l/100km utan ac blir 0.5l/h en ökning med ca 0.75l/100km. Det är 13-14/%... (Miles diesel kan ta o stoppa upp nått hårt...)
Nu är det här teoretiskta siffror och troligen ligger verkligheten lite lägre eftersom ac'n inte jobbar hela tiden. Förutom under riktigt varma dagar, men då behövs den ju också köras... Annars blir man ju mosig i huvudet.

Mina egna observationer visar ändå att det är mätbart även under vår/höst då man kan få behaglig temp i bilen med vanliga fläkten om man vill.
I 20+ och solsken rekommenderar jag ingen att stänga av den.. Men man bör veta vad den drar och inte klaga så mkt på förbrukningen om man väljer att ha den på.
Det borde ställas högre krav på energieffektivitet i ac'n och den borde till viss del räknas med i de oficiella förbrukningssiffrorna. Först när de hör det kommer det bli intressant för tillverkarna att optimera förbrukningen där på samma sätt som man jobbar med motorn.
Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!

Ja det låter som ett elfel. Kanske någ[…]