Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Det beror ju på vad man är rädd för. Jag har aldrig i princip läst om en drivlina som havererat pga ett hyfsat oskyldigt steg 1 trim, och det är ju dessutom helt orimligt att ca +10% maxmoment skulle reducera livslängden så allvarligt.
Den verkliga risken man utsätter sig för är att stå utan försäkringsskydd mot rena otursgrejer som jag ser det. Om motorn rasar med chip skulle den ändå ha rasat några mil senare för då är nåt knas från början/man har ren otur/man kör som en totalidiot.
Viktor89 skrev:Ska trimma bilen imorgon(tisdag). Är ett oljebyte ett måste?
BSR rekar 1500 mils intervall på trimmade motorer så det beror hur långt den gått. Eftersom hela poängen med trimmet är att tumma på marginalerna bör du självklart fylla det kravet. Högre turbovarv och högre effekt kommer kräva dels bättre smörjning rent generellt men också öka temperaturpeakarna så oljan kommer ha lite sämre livslängd. Jag skulle tro att en trimmad motor som körs som folk dvs gasa inte kallt osv. med 1500 mila intervall kommer må betydligt bättre än en otrimmad med 3000 mila efter x antal mil...
V60D5AWDPolestar skrev:Sökte fter trådar med kraschade motorer efter BSR-trim innan jag hottade upp min Focus, hittade inte en negativt tråd eller att någon har haft problem efter installerat BSR. Är din D3 en femma? I så fall borde den inte ha några problem med den ökade effeket.
En användare här hade faktiskt problem med BSR. De hade en bugg i mjukvaran som drog ur batteriet för honom. Vad gäller haverier kan jag bara skriva under på det du skriver. Verkar vara i princip icke existerande på volvosnurror, vilket också är rimligt mtp hur lite ökat vrid de faktiskt plockar ut. Toppeffekten kommer ej slita så mycket på lager m.m. men kommer ge rejält ökade maxtempar och det är därför det är så viktigt att ha fräsch olja.
Diverse gamla saabar med halvtaskiga turbos verkar dock ha varvat sönder turbon i förtid med BSR. (Dock svårverifierat eftersom tidiga 2000talssaabar ALLTID varvade sönder turbon oavsett chip eller ej....)
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]

Ta bort kåpan över motorn och lä[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]