Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
helgonet1 skrev:
Schmoyoho skrev:Rådlös: Både ja och nej. Glömde skriva att jag främst kollat bilar som gått ca 8-12 000 mil ungefär. På en bil som gått under 10k känns det inte helt självklart som att t.ex en dålig AC-kompressor hunnit skära. Men det kanske bara är jag som är nojig :( edit: Tänker mig likt tidiga P2:or där t.ex instrumenthusen går sönder m.m. En bekant med första årsmodellen V70N fick byta allt från spjällhus till kompressor till växellåda (! på en vanlig bruksbil). Även om en tidig S80 nu har barnsjukdomar så hade jag ju helst vetat vilka på förhand. Oförutsedda utgifter brukar ju kunna kännas lite dyrare än förutsedda diton.

Ejs: 0,87-0,92 skrev en dåtida V8-ägare att dennes S80 drog på landsväg. Idag drar ju dock den senaste 6-cyl T6:an lika mycket, om inte mindre, på landsväg. 0,78-0,84 färddatorliter per färddatormil har jag varit nere på, vid försiktig landsvägskörning. Dock inte min bil, tyvärr ;)

helgonet1: Jag trodde alla nya, motorstarka drivlinor hade kamkedja men icket. "Remdrivna dubbla överliggande kamaxlar" skriver Volvo här. Men då kanske inte multiremmen är monterad på ett sätt som gör att problemet kan uppstå på V8:orna, har ju aldrig hört talas om en rasad V8 förutom på tidiga XC90 som sagt.
Problemet med skuren ac och multirem (aggregatrem) som slits av och trasslar in sig i kamremmen är mest frekvent på dieslarna mellan 08-09 men jag har läst här på forumet att även 10 och 11 har råkat ut för det samt flexifuel bilarna Tror inte du behöver oroa dig över detta när det gäller V8'n lr T6 heller.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]