NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
Rådlös skrev:Och samtidigt vet man var brytpunkten ligger. Alltså hur mycket E85 motorn tål.
(min formatering ovan)

...och med "hur mycket motorn tål" menas alltså, hur mycket E85 man kan tanka utan att motorn får några driftstörningar.

Driftstörningar på motorn som beror på att motorns styrdator inte är programmerad att kunna kompensera (feta på) luft/bränsleblandningen tillräckligt för att motorn ska gå optimalt på E85. Detta är något som går att åtgärda med det vi kalla konvertering. Det finns flera metoder, men Piggy-back är nog den vanligaste.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Lambda 1 och viktmätning, Obs överkurs.
Rådlös skrev: Det vi kallar Lambda 1. Vid bensindrift ligger blandningen på 14,7 till 1. Det blir i klartext. Med 14,7 kilo luft och 1 kilo bensin blir förbränningen Lambda 1. Kör vi på E85 så blir det lite andra siffror. Ren etanol skulle ligga på 9 till 1, men nu har vi lite bensin i E85 så siffran hamnar på 9,9 eller 10 till 1 för att få Lambda 1. Notera att man räknar i kilo här. Jag vet inte varför, men det kanske är lättare att mäta då, eller något sådant?
Man räknar i kilo för att det är lättast att räkna så.

Exakt ett kilo bensin innehåller alltid exakt lika många bensinmolekyler (under förutsättning att bensinbolaget blandat samma hela tiden).
Exakt ett kilo luft innehåller alltid exakt ett annat antal luftmolekyler.

Därför blir 1 kilo bensin + 14,7 kilo luft alltid lika med 15,7 kilo avgaser.

En liter luft kommer att innehålla olika antal molekyler beroende på vilken temperatur luften har, och vilket tryck luften har.

en etanolmolekyl + två syrgas ==> två koldioxid + tre vatten + energi
C2H5OH + 2 (O2) ==> 2 (CO2) + 3 (H2O) + energi

Edit: Lambda 1 innebär att det är balans, dvs samma antal atomer på båda sidorna av " ==> " i formeln ovan.

Eftersom vi vet exakt hur mycket en etanolmolekyl väger och hur mycket en syrgasmolekyl väger kan vi räkna ut hur mycket av varje som behövs för en optimal bränsleblandning. På samma sätt vet vi hur mycket bensinen väger. Fast för bensinen så måste vi räkna på snittet på de olika molekylerna som ingår.
Den genomsnittliga bensinmolekylen behöver lite mer syre för att få balans i den kemiska formeln ovan, och därför behövs det mer luft.
Och när vi räknar med luft istället för bara syrgas så får vi lägga till vikten på all kvävgas som luften innehåller.

Det här var en förenklad beskrivning av kemin bakom luft-bränsleblandningen.
Det blir lite klurigare när man tar med att hög förbränningstemperatur gör att kväve i luften stjäl en del av syret och bildar kväveoxider. Ju mer noggrann man vill vara desto mer överkurs blir det.

Vänliga hälsningar,
Dr. Mabuse
Användarvisningsbild
av maccus
Rådlös......Jag litar till 100% på din kunskap & erfarenhet när det gäller detta här nu......men jag får fundera lite till på det här så jag sparar ditt meddelande med blandningsprocenten & tack för tipset :-)
av tdeimos
Jag blev rekommenderad att köra Red Line SI-Alcohol i min V50 T5 när jag körde i Autotech Motors E85 program i bilen. Jag kör en halv deciliter vid varje tank och har gjort så i ca 4000 mil nu och har inte haft några problem så långt.

Vad jag hört ska det smörja insprutningen så man slipper problem med spridare och pump. Man ska slippa de beläggningar som kan uppstå också. Jag har inte vågat frångå detta då jag i alla fall inbillat mig att Autotech har bra koll på vad som händer med komponenter som utsätts för E85 :wink:
Jag har läst i många forumstrådar i ämnet och ett som är säkert är att det tar bort beläggningarna däremot är det delade meningar om det smörjer eller inte(Sånt ser man ju inte med blotta ögat när man öppnar motorn). För mig räcker det att det tar bort kletet för då slipper jag köra i bensin och byta programvara då och då...

Visst det kostar en slant och med de tätare oljebytena så går jag inte så mycket plus längre mot att tanka bensin med dessa priser. Nu var det mer effekten jag ville åt i mitt fall så det kvittar.

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]