Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
svanberg skrev:Använder du vida sker en kalibrering efter byte av beläggen... hur gör man detta manuellt?
Du "kalibrerar" var gång du använder el-bromsen och det är momentet som är kalibreringen.

Sen så är det naturligtvis så att det finns krafter (följ pengarna) som gärna hävdar annat "be my gest" så kan vi ta den fighten, lär bli en massaker.

Sanningen är att det är mycket lättare att i egen regi byta och justera handbromsen med dessa bromsar än det någonsin har varit och någon kalibrering än den som jag beskrev i min punktlista existerar inte utan det sker löpande i takt med att klossarna slits mm.
Vida göre sig inte besvär i det här fallet.
av oldtimersmc
svanberg skrev:Använder du vida sker en kalibrering efter byte av beläggen... hur gör man detta manuellt?

Kortsvar på frågan påståendet.
"In i bilen och lägg an och släpp el handbromsen några ggr"
Kalibrerat o klart :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast såvitt jag har sett får man en felkod om motorn behöver gå oväntat länge för att dra åt bromsen. Det kan man förstås leva med, om man vill.
av oldtimersmc
apersson850 skrev:Fast såvitt jag har sett får man en felkod om motorn behöver gå oväntat länge för att dra åt bromsen. Det kan man förstås leva med, om man vill.
Korrektamundo Därav att man skall köra tillbaka (lägga an) handbromsmotorn så att den inte skall stå och mala tills den sätter felkod.
Följer man mina instruktioner så kommer det att funka och inga felkoder sätts.

Ps jag gjorde tokfel när jag bytte på ena sidan Höll på med detta när det var "party" i MC-Klubben och med en massa goda råd från högpromillemekaniker så gjorde jag en rad missar så jag fick "bromsfel" men det försvann när jag stängde av tändningen.

Missar ex körde motorn åt fel håll utan klossar på plats (fick lirka in kolven och lufta systemet) fick inte in kolven, trodde att kolven rostat fast Hmm hade "glömt" att det var elhandbroms :oops: försökte pressa allt vad jag kunde tills jag kom på mitt stora misstag skämskudde på...
Satte allt på plats glömde att ansluta kontakten till el bromsen fick "bromsfel" satte dit den startade om och då försvann larmet.

Så jag vet.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]