Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Problemet med elektriskt kupefläkt är att det går åt så mycket sladd när man kör med bilen. Dieselvärmaren används ju även för att bilen ska hålla vettig temperatur när det är smällkallt ute, under körning, alltså.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag bor ju inte i Kiruna så jag har inte behövt starta dieselvärmaren de sista 6 vintrarna för att ha varmt o gott under körning.
Användarvisningsbild
av gooose
Det sköter bilen själv.....om den e inställd i läge PÅ i auto läget

Kanske e därför du tycker att det funkar bra ;-//

//Gooosee
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gooose skrev:Det sköter bilen själv.....om den e inställd i läge PÅ i auto läget

Kanske e därför du tycker att det funkar bra ;-//

//Gooosee
Jag har haft Auto = Off under 6 vintrar, Jag gillar inte lukten av helt orenade dieselavgaser från värmaren. Hade jag bott i Norrbotten däremot hade jag nog använt den och få stå ut med dieselröken. Bor man i södra sverige är ju värmen aldrig något problem även utan värmare.

På min 06:a gick ju inte Auto att stänga av och jag körde slut på värmaren på 2 år pga mina korta körsträckor trots att jag försökte bränna ur den genom att köra den länge med jämna mellanrum

Diesel och bränslevärmare verkar vara en dålig kombination, På vår veteranbubbla gick Bensin-Eberspecher i 30 år utan minsta problem
av mikebike
VolvoB20 skrev:Jag har haft Auto = Off under 6 vintrar, Jag gillar inte lukten av helt orenade dieselavgaser från värmaren.
Samma med min förra bil: XC60 D5 -09.
Det hjälpte dock inte, värmaren gick igång vid varje kallstart ändå.
Enligt Bilia så styr AUTO bara om värmaren går in (senare) under färd.
Den ständiga stanken vid korta körningar gjorde att jag bytte till en bensinbil, trots att jag starkt ogillar automatlåda.
Användarvisningsbild
av P210
VolvoB20 skrev:Jag bor ju inte i Kiruna så jag har inte behövt starta dieselvärmaren de sista 6 vintrarna för att ha varmt o gott under körning.
- Min V50:s värme är totalt kass om det kryper ned under -10° så jag är glad för värmaren trots att jag bor i Småland! Använder den dagligen så länge den startar (upp till +4°)
mikebike skrev:Den ständiga stanken vid korta körningar gjorde att jag bytte till en bensinbil, trots att jag starkt ogillar automatlåda.
Jag har aldrig känt att min luktar, är den rätt inställd bränner den väl inte sämre än motorn? Och det ena utesluter väl inte det andra - det finns väl manuella bensinare med bränslevärmare??
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag håller ju också till i Småland nuförtiden, och jag drabbas ibland av temperaturer under -10 grader här. Då är det stor skillnad på om värmaren står på Autohjälp eller ej.
av berrabus
mikebike skrev:Den ständiga stanken vid korta körningar gjorde att jag bytte till en bensinbil, trots att jag starkt ogillar automatlåda.
Du vet väl om att det finns bensinbilar med manuell låda också :wink:
av mikebike
P210 skrev:
Jag har aldrig känt att min luktar, är den rätt inställd bränner den väl inte sämre än motorn?
Jag hade den hos Webastocenter för kontroll och eventuell justering. De hittade inget fel så jag satte ut bilen på Blocket samma kväll och sålde den dagen därpå.

P210 skrev: Och det ena utesluter väl inte det andra - det finns väl manuella bensinare med bränslevärmare??
Ja, men det finns inga manuellt växlade Volvo med AWD och bensinmotor (längre).

Före XC60:n hade jag en V70 AWD (2.4T) med manuell växellåda och bränslevärmare, i 10 år.
Jag skulle gärna köpa en T5 eller T4F AWD, V70 eller V60.
Den nuvarande bilen är väldigt kul att köra, trots Sliromat, vi får väl se vad det blir nästa gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
P210 skrev:.... är den rätt inställd bränner den väl inte sämre än motorn?
Motorn har ju både partikelfilter och flervägskatalysator, startar man bilen i garaget märks det ju inte överhuvudtaget. Startar man däremot dieselvärmaren i så märks det rejält.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]