Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På årsmodellerna runt 04-05 kan splinsen på de manuella lådorna kärva och man åker på kopplingsbyte. Motorn på bilarna med 2.5T kan bli svårstartade och det gäller särskilt med automatlåda. Det är ett fel som kan ha många diffusa orsaker.
Godkväll volvovänner,
Återigen, stort tack för all feedback, rolig och intressant läsning! :)
Tack även för infon ang. Xeon, automatlådorna och nu här ang. splinesen på de manuella lådorna.

Utifrån svaren jag fått så här långt bör jag inte vara "rädd" för att kika på V70. Sunt mekanikförnuft vid provkörning, extra fokus på en del områden runt framvagn, låda, koppling o dyl. Ska så klart höra om vad som gjorts med bilen, kontakta föregående ägaren om det är så att det blir från en bilfirma odyl. Självklart behöver man meka med en 10 år gammal bil som gått en 20kmil+ så att det är jag beredd på :) Tror det låtar åt en 2005 modell pga. faceliften och den förändrade panelen, har inte hittat någonting som tyder på att den nya elen, bussen osv. orsakat problem.

Hmm, och som datornörd osv. är det även kanske lämpligt att skaffa en VIDA DICE? ;)
Lånar tråden lite då...

Hur är det med de äldre bilarna då, om man kikar på 2.4T 00-02 ungefär.. Letar pendlarbil som skall vara avsedd för min syster till Norge ett par gånger i månaden och har fått upp intresset för en 2.4T Aut som gått cirka 25000 mil.. Det mesta i framvagnen verkar vara bytt mellan 18-23000 mil, alla slitdelar osv. Är automaten pålitlig? Ingen aning hur historiken på lådan ser ut med avseende på service osv, utöver att ett oljebyte var gjort för ett par tusen mil sedan.

Några andra barnsjukdomar som de tidiga bilarna led av? Lite småmek i framvagnen osv är väl inga konstigheter, men man vill ju undvika en löjliga massa elfel, lådhaverier osv...
Alltså numera är bilarna rent generellt fria från barnsjukdomar eftersom de är i övre medelålder.

Jag har bytt mängder av saker på andra bilar än mina egna, men har enbart haft 1 p2, nice bil så sett men inte min cup of tea. Skulle jag vakna och känna suget efter att ha ratten i knäna hade jag nog sett efter en R -07, eller en annan bil med 4c, sportstolarna och aktiv styrning.
Är inne på min andra 2,5T -05 och på den nuvarande som knallat ca 17500 mil är det inte mycket för utom service och slitagedelar (bromsar) som bytts. Det jag hade problem med på den förra var automaten (6600 mil) och om man läser på forumet verkar automat vara klokt att avstå.
Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]

Hej, Vad är detta för grunka mitt uppe […]

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]