I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Frigge
KuLLeN skrev:på bsr får man väl en sån där dosa som man man återställa programvaran? i så fall gör man väl det innan service etc. har jag fel?
Finns det verkligen till 140 hkr motorn :roll:
Vad jag "hört" kan dom inte trimma en 140 genom mjukvara utan
måste byta prom i styrenheten. Så har det varit på alla trimmade 140 motorer jag sett allafall.
av Frigge
Volvo_S60 skrev:Till: Volvo S60 2.4 140Hp
Steg 1: 188Hp / 248NmSteg 1 innehåller:
PPC Tuning System
http://www.bsrab.se/products//1/

Ja jä......
av KuLLeN
låter ju som en bra idé! ska kanske testa :D
av TerSve
Vad jag har hört så öppnas inte gasspjället fullt i en 140 hk.
Men efter en liten programföränding så gör den det. Vad skadar det att en motor fungerar som den skall?
av KuLLeN
precis känner en som jobbar på bsr han sa att den inte öppnar fullt på 140 hkaren
av Dicer
Och då öppnar den inte helt fullt på original 170hk heller? För den har dom en box till också....
av turbomart
TerSve skrev:Vad jag har hört så öppnas inte gasspjället fullt i en 140 hk.
Men efter en liten programföränding så gör den det. Vad skadar det att en motor fungerar som den skall?
Precis! Jag hade tidigare en VAG 1,8T (Skoda Octavia). Med den kändes det som om motorslitaget skulle öka ganska kraftigt om man chippade från 150 till ca 195 hk (liten turbo och ineffektiv IC).

Men med 2,4 140 så känns det mer som man tar bort strypningen och låter motorn fungera som det var tänkt! Det borde väl inte vara skadligt så länge man håller sig på vägen...

Att strypa genom att inte öppna spjället helt... Känns lite moppe å puggad cylle... fast i mjukvaruform. Dyra ettor å nollor om man betänker prisskillnaden.

Apropå moppetrim, häromdagen hittade jag en skum burk på slangen mellan luftburken och insuget. Visade den för min motortokiga 14-åriga granne och sa att en sån hade jag minsann på min skitraka (125:a) när jag var ung (YAMAHA DT125 -84, YIES - YAMAHA Energy Induction System). Han sa att det heter "boostbottle" och han ska sätta på en så på sin Hondaskoter...

Men skämt åsido, förstår ni vilken jag menar? En liten gummiburk fastklämd på gummislangen. Vad kan den göra för nytta på min bil?

Och de där sista hästarna som skiljer chippad å ochippad 2,4 170 (170-188hk), det hänger nog inte på gasspjället utan en optimeringssak. Många firmor (påstår att de kan-) "optimerar fram en 10-15 hk ur moderna sugmotorer.

Synd bara att man ska vara så förbannat snål... borde väl egentiligen lägga pengarna på vinterdäck å x-lys istället...
av KuLLeN
turbomart skrev:
TerSve skrev:Vad jag har hört så öppnas inte gasspjället fullt i en 140 hk.
Precis! Jag hade tidigare en VAG 1,8T (Skoda Octavia). Med den kändes det som om motorslitaget skulle öka ganska kraftigt om man chippade från 150 till ca 195 hk (liten turbo och ineffektiv IC).

Men med 2,4 140 så känns det mer som man tar bort strypningen och låter motorn fungera som det var tänkt! Det borde väl inte vara skadligt så länge man håller sig på vägen...

Att strypa genom att inte öppna spjället helt... Känns lite moppe å puggad cylle... fast i mjukvaruform. Dyra ettor å nollor om man betänker prisskillnaden.

Apropå moppetrim, häromdagen hittade jag en skum burk på slangen mellan luftburken och insuget. Visade den för min motortokiga 14-åriga granne och sa att en sån hade jag minsann på min skitraka (125:a) när jag var ung (YAMAHA DT125 -84, YIES - YAMAHA Energy Induction System). Han sa att det heter "boostbottle" och han ska sätta på en så på sin Hondaskoter...

Men skämt åsido, förstår ni vilken jag menar? En liten gummiburk fastklämd på gummislangen. Vad kan den göra för nytta på min bil?

Och de där sista hästarna som skiljer chippad å ochippad 2,4 170 (170-188hk), det hänger nog inte på gasspjället utan en optimeringssak. Många firmor (påstår att de kan-) "optimerar fram en 10-15 hk ur moderna sugmotorer.

Synd bara att man ska vara så förbannat snål... borde väl egentiligen lägga pengarna på vinterdäck å x-lys istället...
precis!!
av JimmyK
turbomart skrev:Nån som har erfarenhet av att chippa 140-hästarn?

T ex BSR (http://www.bsrab.se) lovar med sitt Steg 1: 188Hp / 248Nm istället för original 147Hp / 210Nm för knappa 5 tusenlappar.

Sugen, men är det värt?
Jag körde min förra bil en V70N 2,4 av 2003 års modell trimmad i två år och det fungerade helt klanderfritt. Trimmade min på Autotech och blev mycket nöjd med motor karaktären. Sen går det inte alls att jämföra med en Turbo.

//Jimmy

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)