Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sharkbait skrev:Om Volvo skulle vara seriösa gällande miljön så skulle Volvo överge fossila bränslen helt.
Det måste vara lönsamt att vara seriös. Annars blir det inget. Så fungerar både bilköpare och biltillverkare.
Mwi skrev:
joel80 skrev:Mina egna beräkningar på vad vår V60 drar:
B95, 0,86l/mil = 0,86*13,29 = 11,43kr
E85, 1,15l/mil = 1,15*9,30= 10,69kr

Eftersom vi bara haft bilen sen i Nov/Dec förra året så är underlaget inte jättestort.. men det följer samma mönster som den V50 1.8f vi förut hade.
Din E85 förbrukning tror jag inte stämmer, i november tror jag alla bensinbolag kör vinterblanding på etanolen E75. Själv trodde jag min förbrukning minskade med Polestar optimeringen, men det var vinter etanolen som gjorde skillnaden.

Jag tog och räknade på senaste tankningen med etanol. Har en annan på 1.09l/mil och en på 12,1l/mil. Den höga var under en vecka med vääääldigt mycket snö så det var djup snökörning i många mil där som säkert drog sin beskärd del. Det är riktigt att det troligen fortfarande är vinteretanol i pumparna, det nämnde jag ju också. Priset på etanol är dyrare med den blandningen också. Under sommaren kommer säkert förbrukningen gå upp till 1,2l/mil, men då går också priset ner på etanolen.
De två bensintankningarna (eller tre med den allra första) jag gjorde efter köp hamnade på 0,87 repsektive 0,86l/mil.

Det brukar bli ungefär samma siffror pengamässigt med sommaretanolen, något större skillnad om något.
lennarte skrev:Jag är så gammal så jag jobbade med miljöbilar redan på -70-talet. Jobbade då på verkstaden på en Esso mack. Runt -76 - -78 började Esso med ett sammarbete med Vialle om att sälja motorgas (gasol) utrustning för bilar i Sverige. Macken fick en gastank och jag gick kurser om detta och blev certifierad av Vialle att montera motorgas utrustning i bilar. Motorgasen var då c:a 1 kr (50%) billigare än bensinen (bensinen kostade då c:a 2 kr). Det såldes bilar med motorgas och jag byggde om bilar (främst Taxi och privat import). Fördelen med motorgas var främst priset, men motorerna var otroligt rena i utsläppen och det var inga kallstartproblem. CO problematiken kom inte förrän senare. 1982 förlorade borgarna valet (kärnkraftskäbblet) och bland det första sossarna gjorda var att höja skatten på motorgas men en krona till samma nivå som bensinen (som kostade då c:a 4 kr). Snacka om att slå undan fötterna på en fungerande marknad...
Det där väcker minnen, Lennart. Jag lät bygga om en Chevrolet Caprice som jag körde Taxi med i Stockholm till motorgas 1980.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]