- tor 12 mar 2015, 18:11
Som du kanske förstått nu så passar stiften till olika bilar och är grovinställda på nåt medelvärde men är tänkta att justeras av montören,det gäller alla stift om de inte specifikt är tillverkade för den motorn men då pratar vi antagligen veiron å andra specialmotorer
Alla biltillverkare har rätt att bestämma/konstruera sina tändsystem för olika elektrodgap så om tex NGK skulle hålla alla dessa modeller i tillverkning så blev det ett helt annat pris helt klart.
Nu har du lärt dej att det inte är plug-n-play när det gäller bilar så var glad å nöjd
Saibot skrev:Nu har du ju iofs fått en massa svar så du kanske har insett att att du är lite ute och cyklar i dina åsikter men det var ingen spydighet från mej.jinxen skrev:Det står på paketet vilket avstånd det ska vara. Annars kan det väl stå "böj till efter önskat avstånd?". Försök inte va rolig nu, det är lite självklart att dom ska va inställda på ett visst sätt. Förklara varför mina nya bosch stift var perfekta när jag fick dom? Dessutom så varierade avstånden på alla stiften av samma modell från Biltema så försök inte leka spydig. Du verkar inte känna till saabs trevliga tändsystem ser jag.Saibot skrev:Köp inte. En polares saab fick tändningsfel när han köpte stift på biltema. Detta pga att ett stift var 2 mm för stort. Även jag har köpt stift på biltema till min förra audi och där varierade också elektrodavstånden så jag fick börja in/ut dom. Vill ni ha billiga stift så köp bosch/ngk på Ebay. Kostar runt 120kr för 4 st.????
2mm för stort ?
vart var det 2 mm för stort och varför orsakade detta tändningsfel ?
Självklart kollar man avståndet innan man monterar stiften.
Hade en bekant som svor vilt över biltemas stift:
"De hade ju inga till min audi 5 så jag tog ett 4-pack +1 löst stift av modellen till den 4 cylindriga modellen och den jävla skiten tog i när jag skulle starta"
Öö jaha men kollade du inte längden innan du satt i stift som köpt till en annan motor då ? Undrade jag och fick det briljanta svaret:
"Jo de nya var längre....."
Men biltemas fel var det tydligen ändå :D
Som du kanske förstått nu så passar stiften till olika bilar och är grovinställda på nåt medelvärde men är tänkta att justeras av montören,det gäller alla stift om de inte specifikt är tillverkade för den motorn men då pratar vi antagligen veiron å andra specialmotorer
Alla biltillverkare har rätt att bestämma/konstruera sina tändsystem för olika elektrodgap så om tex NGK skulle hålla alla dessa modeller i tillverkning så blev det ett helt annat pris helt klart.
Nu har du lärt dej att det inte är plug-n-play när det gäller bilar så var glad å nöjd
- By Okalettos