Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
S60AWD2.5T skrev:
branx skrev:Jag har slängt in orginal XENON lampor i min S80 99:a. Inga problem alls hos besiktningen. Fick beröm för min fina ljusbild och sen inget prat om det.
Men Branx är det orginal hela insatsen eller är det istuvat en lampa i så att säga valig insatts?

Problemet med xenon i orgnal insatts är ju att "ljusfokus" hamnar fel.
Komplett. Hela insatsen från en S80 2004. Alltså ingen piratsats. Utan allt volvo orginal.

//Branx
av Moody
branx skrev:Jag har slängt in orginal XENON lampor i min S80 99:a. Inga problem alls hos besiktningen. Fick beröm för min fina ljusbild och sen inget prat om det.
Även om du har orginal xenon-lampor så antar jag att du saknar automatisk ljussviddsreglering som finns på bilar med orginal xenon. Detta är egentligen ett krav men du fick igenom bilen på besiktningen ändå alltså?
Användarvisningsbild
av Loner
Moody skrev:
Även om du har orginal xenon-lampor så antar jag att du saknar automatisk ljussviddsreglering som finns på bilar med orginal xenon. Detta är egentligen ett krav men du fick igenom bilen på besiktningen ändå alltså?
Har man tur kollar dom inte den funktionen, och då är det bara att tuta å köra :)

/L
av EvilEd
Hur kollar besiktningen ljussviddsregleringen?

/ed
Användarvisningsbild
av Loner
EvilEd skrev:Hur kollar besiktningen ljussviddsregleringen?
/ed
Tynga ner/lyfta baken eller fronten till exempel.

Är dom driftiga och det är dom ibland, så kollar dom först så det sitter rätt LSM, och sen om det finns nån givare till ljusvidden.

/L
av Moody
Loner skrev:
Moody skrev:
Har man tur kollar dom inte den funktionen, och då är det bara att tuta å köra :)

/L
En xenon-konvertering skulle vara trevligt men skulle helst vilja slippa lita på turen
av Moody
Loner skrev:
/ed

Är dom driftiga och det är dom ibland, så kollar dom först så det sitter rätt LSM, och sen om det finns nån givare till ljusvidden.

/L
Första och enklaste kontrollen är väl att kolla om det på instrumentpanelen finns nån ratt för ljusviddsregleringen (finns ju inte på bilar med org. xenon)
Användarvisningsbild
av Loner
Moody skrev:
Loner skrev:
/ed

/L
Första och enklaste kontrollen är väl att kolla om det på instrumentpanelen finns nån ratt för ljusviddsregleringen (finns ju inte på bilar med org. xenon)
Dvs rätt LSM :roll:
Användarvisningsbild
av Tobbe_S602,4T
ursäkta!
Har inte riktigt hängt med i disskutionen,
ja har precis bytat mina orginal strålkastare på s60:n till 06 facelift xenon strålkastare, ett jävla jobb! menar ni nu att dom inte går igenom besiktningen, det är ju volvos orginal och har ja en korrekt inställd ljusinställning borde det väll inte vara några problem lr?
Användarvisningsbild
av Loner
Tobbe_S602,4T skrev:ursäkta!
Har inte riktigt hängt med i disskutionen,
ja har precis bytat mina orginal strålkastare på s60:n till 06 facelift xenon strålkastare, ett jävla jobb! menar ni nu att dom inte går igenom besiktningen, det är ju volvos orginal och har ja en korrekt inställd ljusinställning borde det väll inte vara några problem lr?
Hade du Xenon innan så är det lungt, annars kör du omkring med en "olaglig" bil, du saknar automatisk ljusviddsreglering, vilket är ett krav för att få ha xenon halvljus.

En kompetent bilprovsgubbe/tant ser detta och du får nedslag!

/L

Det är för att ingen använder de[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]