Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
TS problem kan ju ha flera orsaker, oljeläckage utanpå/inuti motorn och även defekt oljenivåvakt. Säkraste mätningen av oljeförbrukningen är att utgå från oljestickan och mäta på samma sätt dvs bilen plant och motorn stoppad minst i fem minuter.
Om man tar bort kolvringar, ventilstyrningar samt yttre läckage som orsaker, så återstår turboaggregat och vevhusventilation.
Turboaggregat kan läcka både på insug och avgassida. Om det läcker på insugssidan så kan man minska läckaget genom att ha ett rent luftfilter. Läcker det på avgassidan är det nog bara att byta turbo.
Vevhusventilationen kan man kolla grovt genom att ta bort oljepåfyllninglocket när motorn går och är vid drifttemperatur. Om det trycks ut gaser och olja är något fel. Om det är stilla , lägg handen(eller ett papper) löst över hålet, om det sugs ner mot hålet är det nästan godkänt. Om det skall vara helt ok får man följa "pettsons" lag dvs ta bort insuget och göra rent hela vevhusventilationen. På en turbo är banjobulten under insuget vital, den måste vara ren. För att kolla banjobulten måste antingen insuget bort eller generatorn.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Yaniz skrev: Sörplar 1l olja på 400 mil annars. Helt normalt eller t o m i underkant enligt Volvo. Svågerns V70 diesel drar 1/2 l på 100-150 mil. Helt normalt enligt Volvo.
Låter väldigt mycket. När jag kollade häromdagen hade det minskat från max på stickan till halvvägs upp på tredje markeringen (av fyra) på 1400 mil.
av valln
Oljeförbrukningen beror också på körsätt, motorbromsa och tomgång förbrukar mera olja.

Min 2.5T tar cirka 0,5 liter på 500 mil, men då motorbromsar jag mycket och tomgångskör.
av rid54
Finns det inte olika varningar för oljetryck och oljenivå? Endast bortfallet tryck bör väl föranleda drastiska akutåtgärder, att det är lite låg nivå tar man väl vid nästa tankning?
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]