Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag föredrar hård/fast fjädring. Körde xc70 d5 awd förra helgen ca 30 mil, mitt kntryck var att den var rätt mjuk/gungig men ändå stötig. Ojämn väg känns väldigt väl ändå faktiskt. Blev lite besviken, hade förväntat mej först och främst bättre filtrering av alla små och medelstora ojämnheter. Har inga problem med stötighet utan det var liksom gungigt _och_ stötigt... Inte helt imponerad :/ men å andra sidan var det en-12, kan ha hänt mycket sen dess.
av para
Har haft min 10månader/1700mil nu (XC70 D4 awd -14, 181hk, automat).
I början tyckte jag den var gungig men nu har jag nog vant mig. Gillar den mer och mer, man åker oerhört bekvämt i den.
Blandat ligger jag på 6.7 enligt bilen vilket blir ca 7.0 vid pump.
Den växlar mjukt och fint. Det där med att den skulle slira mellan växlarna har jag aldrig fattat.... är det nått man ska märka vid lugn körning? Isåfall är det nog min erfarenhet som brister.
Vad gäller 4hjulsdriften märker jag ingen skillnad mot tidigare haldex generationer.
Bilen går hur stabilt som helst på alla underlag, bara kasta sig ut i omkörningsfil oavsett snömodd och mittsträngar om man nu vill det. Inga ryckningar eller kast.

Det är en glidarbil. Inget man kör racer med. Ska byta min nu till våren och det blir nog en likadan. Visst hade jag hellre haft nya VEA och 8stegade lådan men awd vägre tyngre för mig.
Man får ändå ha i bakhuvudet att en XC70 är faktiskt en "terrängbil light". Främsta uppgiften för fjädringssystemet i ett terränggående fordon är att så långt det är möjligt hålla alla hjulen på backen, även när marken är ojämn. Hjul som inte rör marken driver ju dåligt. Detta kräver en långslagig och mjuk fjädring, för att undvika att bilen blir stående på tre hjul, med nästan all tyngd bara på två av dem, titt och tätt.
Nu är en XC70 inte tillräckligt mjuk och långslagig i fjädringen för att vara riktigt bra på det här, men den är i alla fall bättre än en V70 på att hålla hjulen på marken när man kör över exempelvis en betesmark eller på dåliga skogsvägar. Givetvis kommer det som då är en fördel att belasta uppförandet om man försöker köra en XC70 som den gaturacer den inte är. Det finns trots allt en anledning till att Volvo valt att begränsa toppfarten för XC70, jämfört med V70.

Jag har inga problem med uppträdandet på vägen hos min XC70. Men jag försöker heller inte längre köra med fyrhjulssladd i 230 km/h på Autobahn (det var en intressant upplevelse), så det har väl nåt med tilltagande förgubbning att göra, kanske.
Användarvisningsbild
av Robbi
Nej, XC70 är ingen gaturacer som V70 och det är därför Gud uppfann XC70 Sport edition. En lite högre gaturacer som med VEA och 8-Stegs automat blir den perfekta motorvägsmaskinen man kan glida i hög fart med utan att ha vägen i häcken eller tanka vid varannan bensinmack på vägen.
av HakanF
Robbi skrev:Nej, XC70 är ingen gaturacer som V70 och det är därför Gud uppfann XC70 Sport edition. En lite högre gaturacer som med VEA och 8-Stegs automat blir den perfekta motorvägsmaskinen man kan glida i hög fart med utan att ha vägen i häcken eller tanka vid varannan bensinmack på vägen.Bild
Hur fort ska du köra?
Jag tror standard chassit klarar det... :roll:

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]