Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
ketto skrev:
Hilmer skrev:
taxi skrev:Vid det läget, med sned ratt, kan man som hemmapulare fixa själv genom att skruva lika mycket på styrlederna?
Jag undrar för att jag nyligen låtit Volvo göra en hjulinställning, och ratten står inte helt rakt efteråt, och jag skulle vilja undvika böket med att lämna in bilen igen.
Att ställa det grovt om man haft delat på framvagnen kan man ju göra och det finns många olika sätt, jag brukar använda mig av en gardinstång som man skjuter ut och se justerar tills man har samma bredd fram som bak på hjulet.
Men exakt blir det aldrig, att lämna in bilen för inställning för att sen förstöra det genom att själv justera känns lite dumt! ;)

Hahaha gardinstång, vilket bra tips! Har funderat länge på hur man ska ställa in framvagnen hyfsat bra, just när ena hjulet står åt h*e.

Tack för de tipset! =)
Ja en sån där utskjutbar platt stång i vit plåt (vete tusan vad det heter egentligen!?), det funkar faktiskt!
Som sagt man kan ställa det grovt på så vis, men det är alltid att rekommendera att lämna in bilen för att ställa in det ordentligt.
Användarvisningsbild
av Hasse53
På första protokollet syns att vänster framhjul lutar styggt inåt. Att hjulet lutar inåt dvs negativ camber gör att bilen vill åt det håll hjulet lutar, dvs bilen drar åt höger. Sen är ju toe in felaktigt både fram och bak.

På andra protokollet är toe in fixat, bra! Sen har man gett sig på och justerat camber för vänster framhjul, dvs lossat bultarna mellan fjäderben och styrknoge/hub och rätat upp hjulet. Man har justerat från -1,45 grader och kommit till -0,79 grader, sen tog förmodligen justermånen slut. Innebär att fortfarande är det mer negativ camber på vänster sida än det är på höger sida. Resultat är att bilen fortfarande drar åt höger, fast det har blivit bättre.

Förmodligen är vänster fjäderben utslitet/skadat.

Sen är det ju som "Pettson" säger att subframen kan sitta snett, den vrider ju sig moturs om man bara trycker upp den med höger fjäderben monterat efter kopplingsbyte. Det skulle eventuellt kunna förklara att castern är större på höger sida. Det finns visst något specialverktyg som Volvo använder för att fixa detta?

Ja detta är en analys efter bästa förmåga. :wink:
Hallå igen! Lämnade in bilen på efterkoll, då visade det sig att Toe på båda sidorna var utanför intervall. Efter det blev allting bra, äntligen! Det var den 4/3. Nu idag fick jag än en gång ratta åt vänster när jag körde på e4an. Tänkte att det kanske bara hade att göra med bomberingen utav vägen. Men sen körde jag på en mindre väg vid gatan där jag bor som är ganska så plan. Där drog den till höger i ca 40km/h jämn fart.... Vad fan?!

Kan det vara fjäderbenen som som är slut? Varför säger dom isf inte det innan man gör inställningen. Eller har dom inte dragit åt tillräckligt så det flyttar sig? Har förövrigt inte kört in i någon trotoarkant eller potthål.

Ska man lämna tillbaka den en andra gång...?

https://drive.google.com/file/d/0B4BtwG ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4BtwG ... sp=sharing

Här är de båda inställningspapperen i PDF format. Första är efter reklamationen, och den andra är efter den ursprungliga inställningen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Reagerade först nu på vilka enorma toleranser dom har!? :shock:
Du har en total toe på 0.36°, jag är kanske kinkig, men har själv lämnat in för inställning när min stått så pass illa!

Dom har toleranser enligt ditt papper = 0.12° - 0.22°
Enligt mina papper här så är toleransen = 0.03° - 0.09°
Jahopp.

De ville inte tro att subframen satt snett. Istället hittade dom en spindelled höger fram som helt plötsligt var glapp. Undrar om den kanske varit glapp från början? ;) Jag provade rucka lite i hjulet sidled men kunde inte känna nåt direkt glapp. Men man såg det ganska tydligt när jag kollade bakom och samtidigt ruckade. Hur snabbt kan en spindelled börja glappa? Det kan väl aldrig hända på 5 mil som han fick det att låta som. Han skulle ju självklart ha upptäckt det förut om så var felet...

Jaja, fick en schysst deal iaf. De skulle få betalt för byte av spindelled (188kr). Sen skulle de ta 4-hjulsinställningen på reklamation. Får väl se om den fortsätter dra snett efter den operationen :)
av *pettson*
En möjlighet, men då ljuger man stort om första inställningen, inte en chans att man får så stabila värden att man kan printa om spindelleden är så otroligt dålig.
Att subframen sitter snett är ganska vanligt efter t.ex kopplingsbyten. Men det är ingen som verkar tro att det existerar, tills man råkar på det..
*pettson* skrev:En möjlighet, men då ljuger man stort om första inställningen, inte en chans att man får så stabila värden att man kan printa om spindelleden är så otroligt dålig.
Att subframen sitter snett är ganska vanligt efter t.ex kopplingsbyten. Men det är ingen som verkar tro att det existerar, tills man råkar på det..
Okej, jag sa dock till honom att jag tyckte bilen gick rakt efter första reklamationen. Men sen efter cirkus 20 mil drog den till höger. Jag körde en lite längre tur, typ 5 mil. Det var på hemvägen jag märkte att den drog till höger. Jag kan ju iofs inte ha märkt det tidigare heller. Därför sa han att han trodde att spindelleden gick sönder väldigt fort.

Bilen i fråga är en automat. Packbox vid vevaxeln är troligen aldrig bytt då det är lite läckage.

Får se vad som händer efter tredje inställningen efter spindelledsbyte.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS