Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

zxcvbn skrev:Generatorn är utbytt av tidigare ägare dock mot en beggagnad då han trodde att den gammla var sönder vilket den inte var... Så det är svårt att säga, hur ska man felsöka den?

Tack för alla svar, tips är alltid bra :)
Du kan ta ett långt skaft (exempelvis en stor skruvmejsel eller verkstadsstetoskop) och sätta ena ändan mot generatorn eller den del du vill lyssna på och lyssna i andra änden. Var generatorn begagnad finns stor risk att det är den då ingen vet hur länge lagrena den varit med.
Tackar för samtliga svar, mycket bra..!

Igår var Jag ut och lyssnade och tycker det verkar låta kring/intill Förgasar.. Bromsservoslangen var lite sprucken såg Jag när Jag bände fram och tillbaka, men det var nog inte där felet låg,, lite torrsprucket inte mycket.. Just vid anslutningen.

Prövade spruta mer startgas dock utan framgång... Vette fan

EDIT: Igår slutade det låta en stund, sen började det låta igeen, sen sluta det och fortsattte igen....
Schmoyoho skrev:Jag har ett liknande ljud men som kommer i kortare pulser, som ett kvittrande. Låter som att det kommer från motorfläkten. Vet inte om det kan vara typ slirkopplingen eller någonting som kan låta illa?
Ja det var inte så dum ide,,. Väldigt irriterande när man inte vet vad det kan vara.... :(

Ibland när Jag lyssnar så känns det komma bredvid förgasarn men sen går man kring expansionskärlet och tycks låta från den sidan...

om man tar bort själva fläkten , då bör man ju konstatera om det är den? Sitter med 4st 10 mm skruvar. Bara för att testa liksom... :D
Rådlös skrev:Biltema säljer ett stetoskop. I och med att man har "proppar" i öronen när man har ett stetoskop, så stänger man ute många störande sidoljud. Om du sätter på dig stetoskopet kan du undersöka i stort sett varje liten enskild detalj i din jakt på ljudkällan. Det blir i princip bara det ljudet som du riktar stetoskopet mot som kommer fram till dina öron. Då har du lokaliserat felstället också.
En bit trädgårdsslang fungerar också och gör det lättare att nå svåråtkomliga ställen. Ena enden i örat och andra låter man vandra över misstänka området i och runt motorn. (Bosse bildoktorn brukar tipsa om det)

Var på verkstaden i dag. Pt kopplade upp sig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]