Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Taxen47 skrev:Jag skulle ta en liten mejsel och peta ner de små tapparna på gummit,så de åker in under panelen där de skall vara.Om du börjar med som det ser ut på bilden och sen slår på tändningen och puttar upp spaken så torkarna hamnar i serviceläget och står rakt upp,så bör du kunna peta ner på andra sidan.
Ok men jag har lyckats med att peta ned gummit som det ska vara men så fort jag sätter på torkarna så lossnar det och åker med runt. Verkar som att det fastnar i armen på nåt sätt.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Blev nyfiken och gick till garaget för se på min bil.Ser att det är på din passagerarsidan som det strular.
Jag har också tight på denna,men på förarsidan är det hål som på en gammal runt axeln :shock: Där borde jag ha problem med inkommande fukt.Måste kolla om det fattas nån bussning där,som skall täta mot gummit :roll:
Har du prövat med nån siliconsprej.Gummi kan ju bli ganska kärvt om det är torrt.
Taxen47 skrev:Blev nyfiken och gick till garaget för se på min bil.Ser att det är på din passagerarsidan som det strular.
Jag har också tight på denna,men på förarsidan är det hål som på en gammal runt axeln :shock: Där borde jag ha problem med inkommande fukt.Måste kolla om det fattas nån bussning där,som skall täta mot gummit :roll:
Har du prövat med nån siliconsprej.Gummi kan ju bli ganska kärvt om det är torrt.
Ska kolla detta imorgon. Verkar som att gummit fastnar på nåt sätt i armens underdel och följer med runt. Kollar jag på min sida så sitter kragen på gummit längre ned i förhållande till armens underdel, kan prova med lite siliconspray så får jag se, återkommer imorgon. "Börne" kan inte ta mer ledigt från jobbet för detta.
börne skrev:
helgonet1 skrev:"Börne" kan inte ta mer ledigt från jobbet för detta.
Jo... ibland är det såklart lättare att fixa själv, har du tur är det nåt enkelt.
Ja. Jag tror att gummit ligger lite för nära underdelen på armen, för när jag tittar på andra sidan så kan jag se metallen under armen men inte på passagerarsidan så det känns som gummit ska tryckas nedåt över den. Som den sitter nu så går den emot underdelen av armen och därmed hakar den fast på nåt vänster och följer med runt när torkarn jobbar. Därför skulle jag behöva få väck armen för att komma åt gummit ovanifrån men den sitter berget. Förmodar att det behövs nån slags avdragare till detta men går det att få väck den på nåt annat sätt?
Hej

Nu har jag fått loss torkararmen, vart och köpt en spindelledsavdragare och det fungerade bra. Nu ser jag vad som är fel. Axeln sitter för nära kanten på plasten och därmed kommer gummit för nära denna. Vet ej om det går och justera plasten lr axeln men så vitt jag kan se så kan plasten bara sitta på ett sätt. Har klippt till lite i överkanten på gummit och det har blivit lite bättre, nu åker det inte med runt men man ser att det rör sig lite fram och tillbaka i takt med torkararmen. Själva torkarmotorn och armaturen kan väl också bara sitta på ett sätt lr?
Bild
Bild

Här ser man tydligt att axeln sitter för när plasten, den borde vara mer centrerad

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av börne
Känns ju nästan som att det är monterat lite slarvigt & borde justeras, det borde ju gå att få mer centrerat än så. Är det mycket jobb att få bort plasten, skulle tro du kan justera på nåt vis, typ fästbultar i avlånga hål eller liknande.
börne skrev:Känns ju nästan som att det är monterat lite slarvigt & borde justeras, det borde ju gå att få mer centrerat än så. Är det mycket jobb att få bort plasten, skulle tro du kan justera på nåt vis, typ fästbultar i avlånga hål eller liknande.
Ja precis kan nog vara så. Ska kolla detta imorgon. Plasten är ganska enkel att få väck, sitter med 6st pluppar. Det borde synas så fort man får bort plasten om det går att justera armaturen. Jag måste få ordning på detta annars kan vatten läcka in, förmodar att gummit fyller en funktion som att hålla tätt, läcker kanske in vatten ändå men kanske inte så mycket. Finns det nån här som kan ta kort på sin bil så att jag kan jämföra?
Har idag tagit loss plasten och bara konstaterat att det inte går att justera axeln. Finns inga fästbultar i avlånga hål. Så jag filade till plasten istället i det hörn som vart närmast axeln sen passade jag på att smörja all länkage när jag ändå hade bort plasten samt la lite fett på den "ocentrerade axeln" mot gummit. Nu fungerar det perfekt, inget gummi som snurrar runt längre :-)-)

Fattar iofs inte varför det blev så måste bero på dålig passform lr millimeter passning från fabrik, själv tror jag att det är dålig passform. Både plastskydd och torkarmotor med tillhörande länkage går bara att montera på ett sätt, finns inga som helst justeringsmöjligheter överhuvudtaget. Så mekken slarvade inte. Om man nu ska säga att han slarvade (om man nu ska skylla på nån) så vart det isåfall att han inte provkörde torkarna då skulle han sett att gummit följde med runt.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]