Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När xc 90 kom för drygt 10 år sedan, ifrågasatte jag hos Volvo varför det inte fanns baksätesvärmare? Svaret var enkelt.."batteribalaansen tillåter inte mer förbrukare då bilen med alla säkerhetssystem och förbrukare redan är på max"!! Så det går åt mer kräm i bilen till elektronik än man har en aning om....
Sedan stämmer vad som sagts ovan. Ett exempel förra veckan, körde 1.5 timmar och satte bilen i garaget och C-tek laddaren för att "fylla på"! Tog ca 2 timmar innan den visade grönt! Batteriet är ca 6 månader gammalt.
Jo, det är förstås riktigt. Jag ville bara ge en (tror jag) korrekt uppgift på generatorns kapacitet i en sån bil som jag har. Det är som skrevs ovan en förskräcklig massa saker som ska ha ström i en modern bil. Om jag inte minns fel gav generatorn i Volvos 140-serie 35 A eller så...

Men blybatterier laddas mycket riktigt med konstant spänning, vilket innebär att strömmen, och därmed laddningseffekten, avtar efterhand som batteriet blir uppladdat. Dock finns det i alla fall kapacitet att driva en hel del elektriska ting från generatorn och ändå ladda batteriet. Batteriet kan förvisso avge 1000 A, eller ännu mer, under en kort stund, men sådana effekter, vare sig det gäller uttag eller laddning, är förstås inte något som man kan hålla på med mer än under kort tid, exempelvis när motorn ska startas. Annars blir det härdsmälta...
En ytlig urladdning som motorstart laddas tillbaka ganska fort, typ det mesta är tillbaka lagom när motorn är varmskörd

En sådan start så omsätter man bara yttersta ytorna närmast fria elektrolyten av aktiva massan i plattorna och därmed lättåtkomligt att återställa i laddfasen snabbt senare. Det är också en orsak till varför man har begränsade antal startförsök innan batteriet kroknar då vid stora uttag så bildas en mycket finkorning blysulfat, närmast som en gel på ytan som också tätar ytan och diffusionen av syran djupare in i plattan försvåras - plattorna skinnar sig helt enkelt och höjer sin inre resistans avsevärt även om man bara laddat ut 10% av batteriets totala kapacitet.

I det läget måste batteriet vila ett tag för att balansen mellan ytan och de inre delarna skall utjämna sig och en del av skinnet försvinner igen och batteriet återigen kan ge ström för att klara några starter ingen.

När man kör en kontinuerlig lågförbrukare som dieselvärmare (några ampere, fast ofta ganska mycket mer om ventilationsfläktsystemet är igång då en sådan på fullfart kan dra över 40 ampere) så omsätts plattornas aktiva massa mer homogent eftersom kemikalierna inne i plattorna hinner vandra in och ut ur plattan medans det urladdar då det sker över lång tid - men det betyder också att en laddning av en urladdning som tagit längre tid också tar längre tid att laddas!! - även om generatorn håller den laddspänning som behövs.

Är man lite elak så kan man säga att laddtiden tar lika lång tid som det tog att urladdas när det gäller mindre men kontinuerliga strömförbrukare, har man kört en dieselvärmare i en timme så behöver man i princip köra lika länge med motorn innan laddstatus för batteriet är återställd igen, och är det kallt så tar det ännu längre tid - och det hjälper inte att höja spänningen heller då det bara ökar på plattkorrosionen, utan det tar den tiden det tar!.

Kan man inte det och kör dieselvärmare ofta och kortkörningar så är det bra att ladda bilbatteriet med en intelligent laddare då och då, typ minst en gång i veckan, lite beroende på körprofil.
Första laddningen med en polar 5.0 så tog laddningen ca 12h på ett 95Ah batteri.

Laddat ganska ofta denna vecka då vi har kört ganska lite med bilen
Kör värmaren rätt så frekvent,kan bli 2ggr/dag med knappt 10min körning till och från skolan på hela dagen.

Ikväll tog det bara 5h till fulladdat
som jag har fattat det så laddar den marginellt mer än den förbrukar, jag blev utan ström och efter ca 12 mil körning när jag skulle starta den så var det för lite normalt tyckte volvo som sade att man bör ladda upp det med en batteriladdare.
märkligt tycker jag.
av rid54
Att köra tre mil tar väl högst en halvtimme... Att ladda upp ett 80 Ah (urladdat) batteri på en halvtimme skulle kräva en laddström på 160 A, vilket är orimligt i en bil. Man får nog kanske i en 15 Ah på en sån körning, vilket iofs räcker till för start nästa gång, men om man inte toppar upp ett sådant batteri rätt snart lär det fara illa.
det gjorde jag för typ 5 år sedan och jag har inte bytt batteri.
hur som helst, 12 mil är långt för att ladda batteri. Märkligt är ordet.
Kanske Volvo skulle se över sin policy kring val av generator :roll:
12 mil kör du väl oftast på en och en halv timme. Visst laddas ett batteri så du kan göra nästa start utan problem, men fulladdat är det nog inte. Om batteriet inte tagit emot ström för det, är det nog dags att undersöka batteriet.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]