NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är differentialen som gör att det blir så. Och abs larm får du för att ett hjul snurrar så pass snabbt och ett annat knappt rör sig alls.

Du kunde nog inte varva bilen speciellt mkt heller skulle jag tro. Motorelektroniken känner att allt inte står rätt till när ett hjul snor så fort så den slår ifrån och medger inte speciellt mkt varv.
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
Det är differentialen som gör att ena hjulet driver mer än det andra vilket är normalt, bara att hålla emot på motsatt sida. Har ingen aning om antisladden kan gå in? Möjligt att den bara drar på bakhjulen, men stäng för säkerhets skull av antisladd.

Olja (liten ytlig mängd) har jag också sett vid vänstra inre drivknuten, meken på Volvo kollade upp det och sa att det är rätt vanligt. Tydligen olja som kan tränga ut från växellådan om det blir en riktigt het sommardag + stadskörning.
Så om jag försöker bromsa ner vänster så borde kraften också gå över till höger?

Annars helt rätt, bilen gick in i limp-home och svarade inte på gas-pådrag längre (abs-larm och anti-slad-larm). Allt återställdes när bilen var på backen igen så ingen fara.

Skall fortsätta imorgon och kommer då börja med att stänga av DSTC'n. Finns något annat jag skall tänka på?

Ni andra som hittat kassa drivaxlar på detta sätt? Vilka symptom hittade ni när ni körde med hjulen i luften?

Planen för imorgon är att med framändan i luften
1. Köra med hjulen monterade, konfirmera att vibrationen finns där.
2. Montera av hjul, och ev. också bromsskiva. Finns vibrationen kvar?

Svaret borde tala om ifall vibrationen har sin källa i hjul eller från drivaxel/växellåda.
Stannat du ett hjul så går kraften över till andra hjulet. Räcker om du har någon med som kan hålla emot lite på däcket. Då kommer det andra sno istället.

Metoden med att successivt plocka bort roterande delar är bra. Då kan man isolera bort däck eller fälg enklare. Om du växlar upp till 3:an el 4:an så får du snabbare rotation trots lågt motorvarv och känner vibrationerna enklare. Detta är oxo ett bra sätt att hitta illalåtande hjullager på.
Japp, fint meckarväder, full snöstorm ute! Hade den uppe på pallbockar igen och körde dels med hjul monterat, dels utan hjul och vibrationen fanns kvar även utan hjul. Varvade på 3:an och vibrationerna känns tydligt i stolen både med hjul monterat och utan hjul. Dvs det lutar åt drivaxel/växellåda?

Jag känner inget i vänster framfjäder, helt stilla. Inget konstigt ljud. eller kanske, kanske ett litet, litet vobbeljud från drivaxeln? Spelade in en film men jag håller mobilen så skakigt så det är svårt att se något på den.

Jag tycker att det finns antydan att drivaxeln vobblar lite upp/ner (tydligt vid låg fart, inte så tydligt vid högre fart), kan inte känna någon vibration i spindeln heller.

Jag känner ingen vibration (annat än motorns vibrationer från motorn)

I övrigt. Det finns inga knak-ljud vid fullt rattutslag varken när jag kör framåt eller backar (vanlig körning)

Vad är nästa steg? Ny drivaxel? Kan det vara något annat? Finns det lagerupphängning där drivaxeln går in i växellådan? Det kändes som att vobblet var störst där.

Om drivaxel förmodar jag att nästa steg är byte? Fixar jag det själv? Guide?
Moment (?):
1. Töm växellådeoljan
2. Frilägg drivaxeln
3. Dra ut drivaxeln.
4. Montera i motsatt ordning?
5. Glöm inte fylla olja :)

Är det en sådan här jag skall ha? (vet sedan tidigare att mister-auto har bra priser, men långsamma leveranser och dåligt packat, finns det andra alternativ?)
http://www.mister-auto.se/sv/drivaxel/s ... !5768.html
Det sitter en bussning i lådan där drivaxeln går in. Hissar du upp bilen på sidan behöver du inte tappa oljan. Men kanske lika bra att byta beroende på miltalet? Min glappade lite i bussningen men men ny axel försvann vibrationerna.
Jaha, goda och dåliga nyheter.

Den goda: jag klarade av alla moment i att byta drivaxel och det var varken svårt eller tog lång tid. Av med styrled, spindelled, navbult, lite tryck bakom drivaxel-"klumpen" och så pluppade den gamla axeln ut.

Den dåliga: den gamla drivaxeln såg inte lika ut som SKF VKJC 5768.. jag vågade inte montera den nya så det blev återmontering av den gamla.

Så nu är ju frågan vilken drivaxel det egentligen skall vara? Jag tror förresten att jag vet varför SKF VKJC 5768 blev fel, förmodligen är det en drivaxel som passar den 6-växlade lådan, eftersom jag har M56:an så skall det vara en annan drivaxel (man lär så länge man lever.. )?

Vida säger:
Drivaxel vänster (8602517, 36000444): Art.num.:36000553.
Antar att det alltså är 36000553 som jag skall leta efter? Vad betyder (8602517, 36000444)?

En annan sak, de läckte lite olja (kanske 0.5dl, svårt att skatta) när jag hade drivaxeln ute, vilken olja skall jag ha och finns det något tips till hur jag enklast fyller på den igen?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

I dotterns fall följde det inte med någ[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]