Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Esarp
Normalt f90/b10 men AWD'n kan jämna ut de till f50/b50 när den behöver
av rid54
Utgå från en FWD bil (Volvo...). Den ska göras i en AWD-version. Då tar man och anordnaer ett sorts kraftuttag från växellådan framtill i bilen, det är samma axel som driver främre diffen som kommer ut via en vinkelväxel. Sen sätter man upp en diff (bakaxelväxeln) och en kardanaxel och så ska man koppla ihop denna kardan med kraftuttaget. Det går inte att koppla det stelt, för det går inte att köra på det sättet på torr väg. Alltså måste det gå att koppla isär. Gamla 4WD bilar har en klokoppling, men det är ju lite jobbigt, så då sätter man upp en viskokoppling eller en "Haldex" -anordning. Den är normalt inte i ingrepp, eller i lite ingrepp (slirar). Men om fram- och bakhjulen går lika fort så kan man väl inte säga att bakhjulen egentligen bidrar till att driva bilen? I kopplingen sker ju ingenting, båda axlarna roterar lika fort. Motorn driver ju framänden, så att säga? Men det är kanske en filosofisk fråga. Om det blir hastighetsskillnad mellan fram- o bakände så kommer Haldex (eller vad det nu är) att dra åt kopplingen så att alla hjulen driver. Det är nog det som Volvo m.fl beskriver som att dela vridet 50/50, men det är ett underligt sätt att beksriva det på. Samma vridmoment kommer både till fram- och bakdiffen, men det är bara den axel som har grepp som gör nån nytta (och det vet inte sytemet något om, det känner bara om det spinner på framaxeln). Dessutom kan inte ett sådant här system styra över "mer än 50%" till bakaxeln, det går väl liksom inte att få spinn bara på bakaxeln? Spinner framhjulen kopplas bakaxeln in och drar bilen. Den kanske gör 90% av jobbet, men samma moment (samma rotation) läggs ut på framaxeln.

Det här blev säkert onödigt långt och lite vimsigt, men det är ju inte fråga om ett "intelligent" system som kan styra kraften åt olika håll, det är ett automatiserat system för inkoppling av stel fyrhjulsdrift (med viss slirförmåga i kopplingen).
Användarvisningsbild
av Kanats
rid54 skrev:Utgå från en FWD bil (Volvo...). Den ska göras i en AWD-version. Då tar man och anordnaer ett sorts kraftuttag från växellådan framtill i bilen, det är samma axel som driver främre diffen som kommer ut via en vinkelväxel. Sen sätter man upp en diff (bakaxelväxeln) och en kardanaxel och så ska man koppla ihop denna kardan med kraftuttaget. Det går inte att koppla det stelt, för det går inte att köra på det sättet på torr väg. Alltså måste det gå att koppla isär. Gamla 4WD bilar har en klokoppling, men det är ju lite jobbigt, så då sätter man upp en viskokoppling eller en "Haldex" -anordning. Den är normalt inte i ingrepp, eller i lite ingrepp (slirar). Men om fram- och bakhjulen går lika fort så kan man väl inte säga att bakhjulen egentligen bidrar till att driva bilen? I kopplingen sker ju ingenting, båda axlarna roterar lika fort. Motorn driver ju framänden, så att säga? Men det är kanske en filosofisk fråga. Om det blir hastighetsskillnad mellan fram- o bakände så kommer Haldex (eller vad det nu är) att dra åt kopplingen så att alla hjulen driver. Det är nog det som Volvo m.fl beskriver som att dela vridet 50/50, men det är ett underligt sätt att beksriva det på. Samma vridmoment kommer både till fram- och bakdiffen, men det är bara den axel som har grepp som gör nån nytta (och det vet inte sytemet något om, det känner bara om det spinner på framaxeln). Dessutom kan inte ett sådant här system styra över "mer än 50%" till bakaxeln, det går väl liksom inte att få spinn bara på bakaxeln? Spinner framhjulen kopplas bakaxeln in och drar bilen. Den kanske gör 90% av jobbet, men samma moment (samma rotation) läggs ut på framaxeln.

Det här blev säkert onödigt långt och lite vimsigt, men det är ju inte fråga om ett "intelligent" system som kan styra kraften åt olika håll, det är ett automatiserat system för inkoppling av stel fyrhjulsdrift (med viss slirförmåga i kopplingen).

Det var ganska långt och ganska vimsigt må jag säga, men efter att jag läst igenom det 3 gng så låter det ganska självklart som du skrev. Tom jag fattade hur det funkar :)
Användarvisningsbild
av wissel
Du låter klok som en Uggla Rid54.
Jag tror dessutom att du har alldeles rätt i dina förutsättningar.
Bra skrivet.
:-)
av Varget
- så att kalla en XC70 /XC90 från 2004 och uppåt (dvs AWD) går inte att jämföra med en tex Audiäs Quattro? (constant 4 hjuldrift?)
av Varget
- så att kalla en XC70 /XC90 från 2004 och uppåt (dvs AWD) går inte att jämföra med en tex Audiäs Quattro? (constant 4 hjuldrift?)
av rid54
Personligen tycker jag det är stor skillnad, dvs i tekniken. "Quattro" står väl för att man har en centraldiff och att axlarna i grunden är oberoende av varandra (sen är det ju lite Torsenfunktion och liknande, har jag för mig). Nivan är samma princip -centraldiff- fast den har ju inga finesser utan där får man låsa centraldiffen manuellt om det behövs.

Däremot kan jag ju inte säga att något av systemen skulle vara bättre eller sämre rent allmänt; jag tror Volvos ("inkopplingsbar bakhjulsdrift") system ger väldigt bra stabilitet vid krävande förhållanden på landsväg (snömodd, typ), medan systemet med centraldiff har andra fördelar, speciellt i lägre farter på tveksamma underlag. Ett "äkta Quattro" är väl känt för bra prestanda i många sammanhang.

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]