Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Diplomaten
Har Four-C (Four-C = Continuously Controlled Chassis Concept) på min S60.

Väldigt nöjd ,trots att jag oftast kör på "Komfort" .

Tycker dock att det är lite för mjuk dämpning i vissa fall där det är mycket väggupp (med Komfort läge)

"Sport" är betydligt skönare, går inte att jämföra med "Advanced" på R-bilarna..
Men den blir styv nog och ger lite strykgärnskänsla mot vägen.

Dessutom ger Four-C mer kontroll när du behöver göra en skarp undanmanöver.

Volvos Four-C dämpare ställer in sig var 5-15 millisekund.

Helt klart en stor bonus, förutom när en dämpare går sönder.

3,5 - 5k låter lite billigt. Mina kollegor på Volvo nämnde att de kostar 6 000:- som billigast. Men dom kan ju också ha fel.
Användarvisningsbild
av snowi
Säger som såhär.

Hellre en Volvo med Four-C chassi än utan! :wink:

Kollade upp ang dämpare, skulle kosta runt 5-6 tusen.

Annars så kan man köpa CES Technology Monroe Volvo dämpare, 2 för 6800:-
av k01lsh
Tack igen för hjälpen.

Hur bedömer man enklast om dämparna är på gång? Gunga på bilen? eller behöver man hissa upp den? Eller är det ett lotteri och händer när det händer?

Lars
Du får titta på dem och se om de är oljiga. Samtliga mina dämpare (Four-C) byttes vid ca 8 500 mil p.g.a. läckage.

Lennart
av HiTek
k01lsh skrev:Tack igen för hjälpen.

Hur bedömer man enklast om dämparna är på gång? Gunga på bilen? eller behöver man hissa upp den? Eller är det ett lotteri och händer när det händer?

Lars
Att gunga bilen är en variant.
Testa att växla mellan lägena när du kör så kommer du märka :)

I Comfort kommer du känna att bilen mer "svävar" på asfalten och med Sport känns bilen mer "på" asfalten t.ex.
Hej igen!

Enligt hörsägen så ska det inte fungera att testa Four-C dämparna genom att gunga bilen även med öppen dörr som hävarm.

Lennart
Användarvisningsbild
av Diplomaten
lennart lundberg skrev:Hej igen!

Enligt hörsägen så ska det inte fungera att testa Four-C dämparna genom att gunga bilen även med öppen dörr som hävarm.

Lennart

Att gunga bilen för att testa dämparna är ingen ide. Dämpare ska ju trots allt dämpa karossen mot väglaget, inte åt sidorna precis.

Stötdämpare testas med tryck mot marken, exempelvis när du kör i en grop eller en gata med kraftig kullersten. (ojämn/väldigt vibrerande)

Som innan, var noga med att kolla efter läckage, vrid på ratten fullt åt ena hållet och lys med en ficklampa in vid hjulhuset.

Sen vrider du åt andra hållet för att kolla andra sidan.

Sedan kan du alltid gunga bilen lite för att ev höra oljud överlag på hela bilen!

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]