Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
+ till plus på batteriet och sedan - till minus på batteriet.
Då blir det rätt.
Användarvisningsbild
av helgonet1
ChristerN skrev:Tror jag lag läste någonstans i bruxen och här på forumet att det är viktigt att man kopplar plus till ett ställe som gör att avkännaren till batteristatus känner av att det tillförs ström till batteriet. Annars kommer det hela i otakt sas.
På min 08:a sitter det en liten röd klämma över ett bleck på väg in till pluspolen på vilken jag kopplar mina klämmor till laddaren. På senare årsmodeller är det, har jag för mig, lite mer komplicerat så alla borde nog ta en titt i sin instruktionsbok innan man kopplar. (friskt kopplat hälften brunnet)
Har läst på forumet att det inte finns nån sk e-enhet som känner av batteristatus på årsmodeller mellan 08-11. Så man kan koppla till plus och minuspolen utan problem. Däremot senare årsmodeller 12-15 så känns batteristatus av och då måste man koppla minus till jord för att den ska känna av att bl a batteriet blir laddat.
Användarvisningsbild
av helgonet1
perin skrev:Vad skiljer Zafir laddarna från MXS?
Zafir 100 är identisk med mxs 7.0
Användarvisningsbild
av Momentum
helgonet1 skrev:
ChristerN skrev:Tror jag lag läste någonstans i bruxen och här på forumet att det är viktigt att man kopplar plus till ett ställe som gör att avkännaren till batteristatus känner av att det tillförs ström till batteriet. Annars kommer det hela i otakt sas.
På min 08:a sitter det en liten röd klämma över ett bleck på väg in till pluspolen på vilken jag kopplar mina klämmor till laddaren. På senare årsmodeller är det, har jag för mig, lite mer komplicerat så alla borde nog ta en titt i sin instruktionsbok innan man kopplar. (friskt kopplat hälften brunnet)
Har läst på forumet att det inte finns nån sk e-enhet som känner av batteristatus på årsmodeller mellan 08-11. Så man kan koppla till plus och minuspolen utan problem. Däremot senare årsmodeller 12-15 så känns batteristatus av och då måste man koppla minus till jord för att den ska känna av att bl a batteriet blir laddat.
Det där stämmet inte, BMS (Battery Monitor Sensor) finns på MY11
Användarvisningsbild
av Funk
helgonet1 skrev:
perin skrev:Vad skiljer Zafir laddarna från MXS?
Zafir 100 är identisk med mxs 7.0

Nej det är den väl inte, t.ex så kan man väl inte ladda småbatterier (MC etc) med Zafir? Laddprogrammen skiljer sig också åt så tillvida att Zafir har fyra olika laddfaser och MXS har sju olika faser. Jag tror mig minnas att pulsladdningan är annorlunda, men är inte helt säker..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
knut1955 skrev:Tja - min Zafir 100 har 8 step charging og anbefalt for batterier fra 14 - 150 Ah. Kjøpt på Clas O.

MXS 5 klarar från 1Ah om jag minns rätt och moppen hemma tror jag har ett batteri på 7Ah. Annars verkar dom ju faktiskt vara väldigt lika..

/Thomas
av agh39
MXS 7.0 och Zafir 100 har vad jag kan se samma prestanda.

"MXS 7.0 är en helautomatisk 8-stegsladdare som ger 7A för 12V-batterier mellan 14 och 150Ah"

Inte så många MC batterier som är större än 14 Ah. Finns ingen väljare till mindre batterier så som 3600, 3.8 och 5.0.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]