Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Mitt råd är: Ta budet, det är stor risk att värderingsmannen sätter ett lägre pris.
Om man anlitar en oberoende värderingsman och denne kommer fram till ett högre belopp än FB så betalas detta belopp ut av FB.
Om värderingsmannen värderar bilen till ett lägre belopp än FB så är det ytterst sällan som FB kommer med ett lägre bud än det ursprungliga, i sällsynta fall så delar FB och bilägare på mellanskillnaden.

Personligen skulle jag inte anlita en oberoende besiktningsman när det handlar om en bil för ett lägre värde som i detta fallet.
Om denne värderar bilen högre så kan man ju kanske få ut några tusen extra minus kostnaden för värderingen.
Om denne värderar bilen lägre eller samma som FB så får man nöja sig med det ursprungliga budet minus kostnaden för värderingen.
I vissa fall kan man dock få FB att stå för kostnaden och då är man i ett litet annorlunda läge.
Hilmer skrev: Om denne värderar bilen högre så kan man ju kanske få ut några tusen extra minus kostnaden för värderingen.
Om denne värderar bilen lägre eller samma som FB så får man nöja sig med det ursprungliga budet minus kostnaden för värderingen.
Och då är man nere i c:a 12.000:- igen :wink:
SvenB skrev:
Hilmer skrev: Om denne värderar bilen högre så kan man ju kanske få ut några tusen extra minus kostnaden för värderingen.
Och då är man nere i c:a 12.000:- igen :wink:
Precis! Inte värt att chansa på en bil som inte står högre i värdet än så.
Den kan säkert värderas högre än man tror också, för bara fem år sedan fick jag 37 000 för min 944 av volvia (ingen extrautrustning, grå plyschklädsel osv).
Så om du vet att bilen är värd mer: Stå på dig! Då vet du att du gjorde vad du kunde i alla fall.
Hos TryggHansa riskerade man inte att förlora det tidigare budet om man tog det vidare till värderingsman. Men man skulle få betala för värderingsmannens arvode, om värderingsmannen satte ett lägre pris än deras bud. Satte värderingsmannen ett högre bud så skulle det budet gälla och TH skulle betala värderingsmannens arvode.
Det var just så jag menade i mitt förra inlägg.
Amandus skrev: Dock så brukar jag alltid få överpris förut; hade en saab 95 aero -03, köpte den för 33, fick ut 65k av LF :) samma med en 850 som jag betala någon tusenlapp för fick jag 24k för :) Hahaha good old times!
Med den inställningen och historiken hoppas jag för oss andra försäkringstagares skull att försäkringsbolaget värderar bilen till vad den är värd, vilket dom kanske redan gjort? Det skall väl ändå inte vara ett sätt att tjäna pengar på att lösa in bilar? Du skrattar ju åt deras tidigare värderingar, nu skrattar dom åt dig...
Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]