Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Fredrik84 skrev:Det stämmer att det är nr, 3 på bilden, bumpgummit fungerar som ett genomslagsgummi/stoppgummi men det är en aktiv del i fjädringen också. Det återfjädrar vid små ojämnheter och gör att det blir en mjukare fjädring vilket leder till att det blir mer komfortabelt, utifrån det jag har läst mig till. Sedan kan jag tänka mig att dessa gummin avlastar stötdämparna en hel del ochså.
Hmm... Inte för att jag inte tror på't, men är inte jätteövertygad att gummit skulle ha sån funktion att den kan orsaka oljud utöver då den gör sin uppgift som just genomslagsdämpare. Men jag har haft fel många gånger förut. Du kan väl återkomma med rapport hur det blev på din bil vid byte. :)

Men det är ingen som vet vad Volvoverkstaden syftar på med sin teori om trolig orsak? Om det finns en servicerapport om felaktiga genomslagsgummin som orsakar oljud borde det ha varit den teorin verkstaden skulle gett mig, inte att "dämparna inte hinner vända" som jag inte ens fattar vad dom menar med?
Användarvisningsbild
av Alucinor
Perra83 skrev:Nummer 5 är oxå väldigt viktig. Satt inte standard på S60/V70N men kom med tiden plus en isolator som man enkelt kunde montera på fjädern så inte fjädervarven slog emot varandra.
Precis. Dom är nya och fräscha. Byttes samtidigt som fjäderbenslagring och bussning.
Perra83 skrev:Genomslagsgummit är väl inte aktivt på vanlig slät väg?
Nej... Eller?? Fredrik84 menar att det fyller funktion utöver genomslagsstopp.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Hej!
Nu har jag haft bilen inne på verkstad för byte av bumpgummin, så här långt kan jag konstatera att det inte finns något klonkljud längre. Upplever också att bilen är "mjukare" när man kör över ojämnheter.
Kostnad för byte på mekonomen var 1500kr för båda sidorna.
Lycka till med din bil.
MVH
Fredrik
Användarvisningsbild
av js1
Kränghämmarstaget som sitter mellan kränghämmaren och fjäderbenet kan ge upphov till klonk. Det sitter i "spänn" när bilen står på hjulen så det kan vara svårt att upptäcka glapp utan att lossa det. Det har inget nummer i bilden ovan.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]