Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Addekarlsson skrev:Relän som hänger sig är inte alls ovanligt. Det är så dom beter sig när dom är feltillverkade/slitna/dåliga.
Inträffar precis lika ofta som att dom bara slutar fungera helt.

Och tro mig, jag har erfarenhet av relän...
I min förra 740 GLT jag ahde för ett par år sen kopplade jag och en kompis in nånstans mellan 15-20 relän extra i bilen.
I den 780 jag nyligen hade var det väl 10-15 relän extra och i min nuvarande 960 har vi efter 1 månad kopplat in 7 relän extra än så länge. Så när jag snackar om relän, så vet jag vad jag pratar om. :wink:

Mvh/ Adde
Jag kan acceptera att det gamla relät hängde sig men det nya från mekonomen, som ser väldigt välkonstruerat ut är märkligt. Ganska mycket otru om det varit felkonstruerat. Det kan väl knappast bäckat ihop p.g.a. fukt efter en dag!?!. Kvaliteter på elkomponenter varierar kraftigt det är jag van vid. Jag kan mycket väl tänka mig att det små svetsar sig lite och fastnar. Ska ut en sväng ikväll och fortsätta min observation.
av Addekarlsson
Första och enda gången jag köpte reläer på OKQ8, så köpte jag 4 st samtidigt. Kopplade in dessa 4 reläer, 3 på extraljus och det sista på dom sk "glimmorna", glödljusen i extraljusen.
Yepp, så långt allt väl. Sätter mig i bilen, slår på helljus. Yepp, fortfarande allt väl. Slår av helljus. Tror inte mina ögon! Alla 3 reläer för extraljusen har hängt sig! Sprillans nya, 3 st.... Testade slå av dessa glimmor, nope, hängde sig.... Var bara knacka på reläna för att få dom att släppa. Sen for jag på PReem och köpte 4 nya som sen fungerade klanderfritt så länge jag hade kvar bilen.

Så nog kan man mycket väl få tag på skräp även om det är nytt. Ett relä har antagligen inte så speciellt hårda kvalitetskontroller, utan det sprutas ut flera tusen i timmen ur tillverkningsmaskin, som packas p lämpligt sätt innan leverans till butik/slutkund.

Därav att jag alltid köper mina reläer på Preem, eftersom jag bara fått ett enda relä som varit trasig direkt vid köp där. Tillverkaren är Man, och dom kanske finns på fler ställen, det vet jag inget om.

Mvh/ Adde
av krang
Det var intressant. Sådan är kvaliteten på bilreläer m.a.o.

Det är besynnerligt, alla typer av reläer jag varit kontakt med i elektronik industrin har alldrig påvisat liknande problem men där finns helt andra krav på funktion. Jag antar att om man letar finns det även högkvalitativa relän i fordonsektorn eftersom det fortfarande används av fordonstillverkare. Då är förståss priset ett annat.

Detta händer väl inte med andra reläer i bilen. Startreläer etc.

Har testat ca 15min idag utan att de fastnat. Fortsätter min observation.
av Addekarlsson
Inom elektronikindustrin är det lite annat ja. :D
Som jämförelse, Preem tar alltså ca 35 kr för ett enkelrelä.
Likadant relä på Volvo kostade kring 100 kr sist jag köpte ett där. Så ja, bilindustrin tar lite mer. :D

Nej, jag känner inte till att det ska vara samma varierande kvalitet på startrelä mm i en bil, även om det finns måndagsexemplar där med.

Men har det fungerat så här pass länge för dig nu, så tror ajg du kan vara ganska lugn. :D

Mvh/ Adde
av krang
Addekarlsson skrev:Inom elektronikindustrin är det lite annat ja. :D
Som jämförelse, Preem tar alltså ca 35 kr för ett enkelrelä.
Likadant relä på Volvo kostade kring 100 kr sist jag köpte ett där. Så ja, bilindustrin tar lite mer. :D

Nej, jag känner inte till att det ska vara samma varierande kvalitet på startrelä mm i en bil, även om det finns måndagsexemplar där med.

Men har det fungerat så här pass länge för dig nu, så tror ajg du kan vara ganska lugn. :D

Mvh/ Adde
jag jag börjar bli hoppfull men jag tänkte utsätta det för ett långtest 30mil nästa helg, då vet jag deffinitift.
av krang
Har kört 15mil aktivt med helljusen nu och de har inte fastnat. Med andra ord stämmer det diskuterade kvalitetsproblemet med reläer för 30kr/st. Lyfter på hatten för mina vänner som hjälp mig reda ute detta på forumet :D

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]