Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag provat. I manuellt läge händer ingenting med varvtalet, bortsett från den ökning som motsvaras av att bilen ökar farten, när jag trycker på gasen. Ja, så länge jag håller mig ovanför kickdownnivån, förstås. Kick down fungerar mycket riktigt även i manuellt läge.
I läge D växlar den ner från sexan till femman en bra bit innan jag når kickdown. I läge S så snart jag bara trycker lite grand på gasen. Men något joddlande med varvtalet som inte motsvarar bilens fartökning sker inte.

Däremot sker det i hög grad innan bilen tycker att växellådan blivit varm, nu när det är "vinter". Det räcker att köra i hjulspåren där det står vatten på landsvägen för att varvtalet ska öka sisådär 100 r/min. Men efter några kilometer går lockup in, och sen ligger varvtalet stilla så länge farten gör det.
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:Nu har jag provat. I manuellt läge händer ingenting med varvtalet, bortsett från den ökning som motsvaras av att bilen ökar farten, när jag trycker på gasen. Ja, så länge jag håller mig ovanför kickdownnivån, förstås. Kick down fungerar mycket riktigt även i manuellt läge.
I läge D växlar den ner från sexan till femman en bra bit innan jag når kickdown. I läge S så snart jag bara trycker lite grand på gasen. Men något joddlande med varvtalet som inte motsvarar bilens fartökning sker inte.

Däremot sker det i hög grad innan bilen tycker att växellådan blivit varm, nu när det är "vinter". Det räcker att köra i hjulspåren där det står vatten på landsvägen för att varvtalet ska öka sisådär 100 r/min. Men efter några kilometer går lockup in, och sen ligger varvtalet stilla så länge farten gör det.
Vilken årsmodell har du?

Tackar så mycket för testen.
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:Den som står i signaturen, en 2012. Men den har fått uppgraderad mjukvara till växellådan minst två gånger. Det vet jag.
Ok. Ser inte signatur i den app jag använder.

Vh
Användarvisningsbild
av Momentum
EjS skrev:
Jag tänker att med 475 Nm är det inte osannolikt att en lite sliten låda inte kan hålla i lock-up och frågan är då om det kan justeras eller man ska avakta ras :)
Det här känns kanske inte helt original?
Det kanske kan påverka hur det fungerar
Sen fattar jag inte, kör du på manuell sexa på motorvägen och ger full gas?
Min ska ge 470 Nm, och där händer det alltså inte.

Men jag håller med om att hela frågeställningen är rätt akademisk. Möjligen med undantag för om det är så att detta tyder på att något är på väg att rasa samman fullständigt.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]