Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredriknilsson
På sida 5-7 i dokumentet visas vad de olika symbolerna står för.

Det jag menade med att jag inte rekommenderar det är om du nu har fel på din CEM så skulle jag personligen se till att få det felet åtgärdat istället. Risken finns ju att det leder till fler elektriska problem på sikt...
Jag skulle inte bygla från A:1, det kan ju vara så att stereon blir att stå på hela tiden och dra ur batteriet. Leta hellre efter en X- eller 15-matning.
av kuskenkling
Måste åter blotta min okunskap, jag förstår vad du menar med X (Audio position) eller 15 (Remains connected during start) matning, men hittar inte var dessa finns någonstans i schemat.

Jag tänkte att helst vill man ju ta en 12v så nära stereon som möjligt och då tänkte jag att om jag tar kabeln som går in på knappen för stolsvärmen i den högra stolen, dvs kabeln som går från A:18 (säkring F1 i CEM) till 9/13 uttag A:4, den borde ju vara bortbruten när bilen bilen inte är igång, eller hur ser man vilka som är till och ifrån när bilen är startad, dvs, vilka relä drar när bilen startas?

Vet att den säkringen är på 15A och inte på 5A som stereon normalt är säkrad med, men den är ju bara för att aktivera den och den säkringen är nog mer till för att skydda CEM modulen tror jag. Och den vanliga säkringen som "matar" stereon är ju kvar.

Hoppas du förstår hur jag tänker, vad tror du om det?
av fredriknilsson
Hej,

Det jag menade var att det är bättre att ta matning från något som ger ström när du vrider på nyckeln. På så sätt glöms inte radion bort och drar ur batteriet.
Hur du ska koppla vill jag inte ge råd om. Skulle något bli fel vill jag stå ansvarslös för det ;)

Men att koppla som du tänker går nog inte. Ledningen går direkt från CEM till sätet. Knappen för inställning av värmen i sätet skickar datakommunikation om att du vill aktivera värmeelementet. (Se sid 130 i dokumentet)
av kuskenkling
Jag förstår dig, även om jag inte skulle hålla dig ansvarig, det är ju jag som kopplar.

Jag får se om jag hittar någon lösning, att lämna in den för 10 000kr är inte realistiskt för mig.
Då får jag hellre ha igång musiken i min iphone....

Jag tackar för din/er hjälp och återkommer om/när jag kopplat in den.

Mvh Lars
av fredriknilsson
Du har ju Klimatanläggningen under. Där kanske finns något att tjuva ström från?
Jag har klonat CEM som du har fel på, men det är en del jobb med det...

Lycka till med att få igång stereon, du löser det säkert!

Mvh
Fredrik
av kuskenkling
Idag hade jag äntligen isär hela paketet med stereon i bilen, AC mm, allt sitter i samma paket.
Jag mätte upp alla kablar som fanns där bakom i de fyra olika kontakterna men hittade inte en enda som gav 12V när nyckeln var till och 0V när den var från utan bara konstanta plusar.

Och i mellan sätena i lådan bakom växelspaken sitter det en lampa som lyser när nyckeln är till och släcks när nyckeln är från, tyvärr kom jag inte åt de kablarna.
Finns det verkligen ingen som vet var jag kan hitta en 12v kabel som bryts av nyckeln utan att man skalll behöva riva ner hela bilen i molekyler. Eller finns det någon som vet hur jag kommer åt lampan mellan sätena.

Snart funderar jag på att skarva den kraftiga matningen till stereon och lägga ut en kabel via en liten omkopplare som jag sedan dra in på A2. Alltså från A1 genom en omkopplare som jag sätter i fronten där cigarettsutaget sitter som ändå inte fungerar och tillbaka in på A2.

Finns det någon som vet om jag stänger av stereon på knappen on/off knappen som är samma som man höjer volymen på, själ den ändå ström från bilen då, jag tänker om jag skall direkt mata den.
Det vore ju ett enkelt sätt att koppla in den på.

/ Lars :cry:
Användarvisningsbild
av leiwi
kuskenkling skrev:Idag hade jag äntligen isär hela paketet med stereon i bilen, AC mm, allt sitter i samma paket.
Jag mätte upp alla kablar som fanns där bakom i de fyra olika kontakterna men hittade inte en enda som gav 12V när nyckeln var till och 0V när den var från utan bara konstanta plusar.

Och i mellan sätena i lådan bakom växelspaken sitter det en lampa som lyser när nyckeln är till och släcks när nyckeln är från, tyvärr kom jag inte åt de kablarna.
Finns det verkligen ingen som vet var jag kan hitta en 12v kabel som bryts av nyckeln utan att man skalll behöva riva ner hela bilen i molekyler. Eller finns det någon som vet hur jag kommer åt lampan mellan sätena.

Snart funderar jag på att skarva den kraftiga matningen till stereon och lägga ut en kabel via en liten omkopplare som jag sedan dra in på A2. Alltså från A1 genom en omkopplare som jag sätter i fronten där cigarettsutaget sitter som ändå inte fungerar och tillbaka in på A2.

Finns det någon som vet om jag stänger av stereon på knappen on/off knappen som är samma som man höjer volymen på, själ den ändå ström från bilen då, jag tänker om jag skall direkt mata den.
Det vore ju ett enkelt sätt att koppla in den på.

I det kontakstycket till steron skall du nog leta efter en (- minus ) som följer nyckeln, jag är ganska övertygad om att cem styr till och från med minusmatning
och då skall du alltid ha 12 volt på stereon och sätta den i onn off med minuskabeln i stället

/ Lars :cry:
av kuskenkling
Ja, det är + styrt.
30- matningen går med direkt matningen från säkringen och den fungerar.
Det är 15-matningen som går genom CEM som inte fungerar.
Min fråga kanske var lite otydlig, men var hittar jag en annan 15-matning som alltså bryts bort av nyckeln.
Helst en som finns någonstans i nära stereon.

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]